Wat gebeurt er met de recovery partitie na het installeren van Windows 10?

Hallo,
Ik heb twee jaar geleden een Toshiba laptop gekocht.
Nu weet ik dat daarop een recovery partitie staat waarmee ik de laptop dus kan herstellen.
Als ik straks naar Windows 10 upgrade en er gebeurt een keer wat mee, wat moet ik dan doen?

1. Wordt mijn recovery-partitie geupdate?
2. Zo niet, wat als ik over bv. twee jaar een crash krijg en mijn laptop wil herstellen. Kan ik dan Windows 8 wel weer upgraden naar windows 10?
3. Worden mijn 'fabrieksinstellingen' ook bijgewerkt. Wat ik hiermee bedoel: Als ik nu mijn laptop wil herinstalleren staat er in het instellingen scherm van Windows 8.1 dat ik hem terug kan zetten naar fabrieksinstellingen. Wanneer ik dat doe zet die hem helemaal terug naar Windows 8 en moet ik al die updates weer installeren. Wordt dit bijgewerkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

ik zal het niet met grote zekerheid kunnen zeggen

Maar je fabrieks partitie zal gewoon blijven bestaan.
Windows 10 gaat in de toekomst wel gebruik maken van een uitbreid BIOS
waarbij via internet je hele systeem kan worden hersteld net zoals mac dat tegenwoordig heeft.

Het ligt er dus aan of je BIOS dit aankan, ik ga er vanuit dat dit voor hardware die in de windows 7 en 8 periode is gemaakt nog niet (helemaal zal lukken)

Met de laptops van heden tendage zit je dus misschien net in die overgangsperiode
waarbij je bios nog niet (compleet) windows 10 geschikt is.
en dus zal de windows 8 (of lager) partitie gebruikt worden.
ook als je herstel partitie er niet meer is zal het nog gewoon via DVD of usb kunnen.
het zal straks gewoon worden dat je een gratis(minimale) setup voor windows 10 simpelweg kan downloaden , legaal.
Ik vermoed, zodra je windows zou moeten herinstalleren
zaken zodanig zijn veranderd dat je eigenlijk meteen windows 10 krijgt. al lijkt het na de eerste initiale setup nog op windows 8.
windows update zal dat al vrij snel veranderen naar windows 10. en dan pas geactiveerd kunnen worden
Er is tenslotte geen groot verschil tussen window 7 8 en 10 op een paar kleine menu effecten na.
Een serie nummer zal ook niet meer nodig zijn , in de toekomst wordt je legaliteit van je windows gekoppeld aan de ID van je bios wat, nu ook wel zo is maar zal meer strikt worden
Als je bios nog in deze overgang periode zit dan zal je wel het serinummer nog moeten gebruiken (als je herstelpartitie weg is of als je een dvd of usb zal moeten gebruiken.)

zodra hardware dat geschikt is en geleverd wordt met windows 10 zal er bijna geen pc laptop verkocht worden dat niet meteen ook een passende OS er bij. dat is niet meer los te koppelen.

Dit is al zo met apple OSX als je een nieuwe mac koopt zit daar altijd een OS bij
dat is onlosmakelijk verbonden. windows gaat dezelfde kant op.
met als verschil tussen mac en windows dat windows niet de hardware kant ook "afschermt"
Voordeel is simpel de fabrikant hoeft geen herstel partitie of dvd te leveren
(dvd spelers worden obsolete)
Je bios heeft direct toegang tot internet servers waarbij hij de minimale setup kan ophalen om je systeem op te zetten. inclusief je HD partitie aanmaken.
heel handig.
het heeft natuurlijk ook nadelen maar dat is een ander verhaal.
capthavoc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thanks!