Is het verstandig/nodig om een BIOS update uit te voeren?

Al mijn drivers en dergelijke update ik altijd. Moet ik ook mijn BIOS updaten of moet je dat maar zo laten heb daar de lorre verstand van :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Nee, het is niet verstandig om BIOS updates uit te voeren.
De BIOS is voor de computer wat het chassis is voor een auto.
Je kunt alles aan de auto vervangen, maar niet het chassis.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een BIOS kan wel degelijk geupdate worden. Gelukkig niet vaak nodig en ook iets andere procedure dan "normale" software-update (nl het herschrijven van een flashgeheugen).
Een BIOS update je alleen als de fabrikant dat aangeeft. Evt. updates kun je meestal vinden op de site van de fabrikant. Aangezien het BIOS in een flashgeheugen ligt opgeslagen, is het wel zaaks de procedure zorgvuldig uit te voeren. Zo mag bijv. het updaten (beschrijven) niet worden onderbroken. Gelukkig komt het weinig voor, maar het kan geen kwaad eens te kijken of er updates zijn (zeker bij recente computermodellen waar "kinderziektes" in kunnen zitten) en kijk dan ook meteen waar de update uit bestaat cq hoe belangrijk het is (wordt meestal aangegeven).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de computer goed werkt dan beter geen update uitvoeren. Mocht de computer problemen hebben controleer dan eerst op de website van de fabrikant of jouw probleem wordt opgelost door een update van de BIOS.