Ik heb aardig wat ervaring met zowel Ubuntu als Debian zelf, dat wil zeggen: ik gebruik het fulltime zowel tijdens werk als prive.

Ubuntu komt standaard in de vorm van een Live CD, die je kunt proberen zonder dat er ook maar iets op je PC wordt geinstalleerd. Dit is dus volkomen zonder risico's, het is echter wel wat traag omdat alles van een extern medium (CD-ROM of USB-stick) draait.

Als bron heb ik de "Switching From Windows"-guide even toegevoegd. Daarin wordt uitgelegd hoe en waarom je zou kunnen switchen van Windows naar Ubuntu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je hoeft Ubuntu niet te activeren, het is gratis.
Je hoeft het alleen maar te installeren.
Waar ben je bang voor?
AWM
15 jaar geleden
Ik heb ervaring en draai het zelf. Ik heb geen eens meer Windows.

Kom maar op met de vragen. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is in het begin wat lastig maar als je eenmaal door hebt hoe alles werkt dan is het kinderspel en heerlijk. Alleen niet alles is even makkelijk als met een Windows pc.
Draai het anders even vanaf de CD eerst.
Dan boot je vanaf de CD en kan je later alsnog beslissen of je het op je harde schijf wilt installeren.
Het is wel iets langzamer dan en sommige opties mis je, maar je kan dan even 'spelen'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon proberen, over een maand ben je ervaringsdeskundige.
Ubuntu is de zoveelste versie, ook linux is steeds gebruikersvriendelijker geworden.
Maar als je twijfelt is een cd boot inderdaad een goede optie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een tijdje terug geprobeerd Ubuntu naast windows xp te installleren en ik kreeg het niet aan de praat. Ook niet met wekenlang hulp van dat ubuntu forum. Heb het uiteindelijk maar weer verwijderd. Heb ook windows opnieuw erop moeten zetten en ben een heleboel dingen kwijtgeraakt.
Als ik jou was zou ik het eerst proberen op een ouwe computer waar geen belangrijke dingen op staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb mijn PC multi Boot gemaakt, maar draai eigenlijk alleen nog maar Ubuntu. Ik ben er zeer tevreden mee en er is ook heel veel te vinden op internet. Dus als je even iets niet direct aan de praat krijgt, is dat meestal door even te zoeken op diverse Fora zo verholpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf wel ervaring met Ubuntu, en ben er zeer tevreden over. Natuurlijk is het even uitzoeken hoe het zit, maar het werkt echt fantastisch en het is uiteindelijk heel gebruiksvriendelijk en veilig.

Ik vond het alleen jammer dat ik niet meer dan 1 geluidsbron tegelijk kon afspelen, weet iemand daar misschien een oplossing voor?