Is ubuntu beter op een oude pc dan windows?

ik heb een oude pc liggen en die wil ik gebruiken om bestanden op te zetten en te downloaden.
ik heb hierop windows 8.1(windows vista uit fabriek) geinstalleerd maar die werkt heel traag zelfs met alle onnodige instellingen uitgeschakeld.
Ik heb Ubuntu Linux nog nooit gebruikt maar ik denk dat deze beter werkt op deze oude pc (Intel Pentium D 2.80 GHz 2.80 GHz, 1GB RAM, x64-processor)

Werkt Ubuntu beter op deze pc of moet ik beter bij Windows blijven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
capthavoc
9 jaar geleden
Vista was een monster als het aankwam op systeem eisen
dus als dat standaard op je pc stond
zou je pc toch makkelijker op windows 7 of hoger draaien
alleen je heb gewoonweg te weinig RAM
Als je daar wat aan doet zal ook windows 8.1 beter draaien
probeer er 4 gig in te krijgen ? als het om een 32 bits versie gaat
Je kan hoger gaan als je moederbord dat aankan en je versie 8.1 64 bits is.

ik vermoed dat linux met 1 gig gewoon dezelfde issues gaat geven als windows
en het is zonde van je windows 8.1 licentie. proberen kan geen kwaad maar denk toch dat je beter af bent met meer geheugen.

Antwoorden (3)

Als je Windows gewend bent kan je proberen om een uitgeklede Windows 7 er op te zetten. Een Ubuntu is als je Windows gewend ben wel even wennen, wil je dit toch dan is Linux Mint 13 (Cinnamon en Mate) wel een goeie keuze. Draait als een tierelier maar wat ik al zei de bediening is heel anders en dat kan een onoverkomelijk probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan inderdaad die W7 eropzetten maar ik heb W7 op mijn laptop en ik wil graag iets nieuws proberen en linux leekt mij wel een goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is het zeker. Je kan een proefversie installeren met een USB-stick en die gewoon even draaien zonder dat het op je harde schijf staat. https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mocht Linux 13 Cinnamon en Mate niet draaien kan je ook nog de XFCE versie probere. Dit is een hele lichte Linux Mint. Ik heb hem zelf draaien op een laptop van meer dan 15 jaar oud.
Vaak vergen de nieuwe versies van windows te veel van een oude pc, kijk maar naar de systeemvereisten van de nieuwere windows versies, die gebruiken al het grootste gedeelte van al je capaciteit.
Als je zoals ik las wat anders wil proberen is ubuntu helemaal geen slecht idee, het is stabiel en je kan daar ook een volledig uitgeklede versie kiezen, die dus heel weinig eigen poespas heeft.
Wel moet je van te voren goed nadenken, wat je wil installeren, dit is vaak lastiger.
En ik weet niet hoe goed je met PC's bent? Ubuntu is namelijk toch best even wat anders als windows.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk niet dat de nieuwe ubuntu hierop draait. Ook de diverse Linux versies zijn te veeleisend. Heb het zelf een goed half jaar geleden geprobeerd, maar het was niet vooruit te branden. Inderdaad beter 7 erop zetten.
De Linuxen doen het steeds minder goed op oudere hardware. En Ubuntu is sowieso een draak voor een windows gebruiker (interface!)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is niet de computer waar ik dagelijks op zit ik wil hier alleen maar bestanden zoals foto's opslaan zodat die geen ruimte opnemen op mijn laptop met ssd die maar 256GB heeft
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In dat geval kun je veel beter een externe harddisk kopen.Werkt zoals je gewend bent, en dat Ubuntu dus echt niet, je bent minstens een paar maanden bezig om er in thuis te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil graag geen externe hd kopen omdat ik deze pc al heb en dan heb ik ook nog een reserve pc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En een hard disk kan niet downloaden van internet