Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand misschien hoe ik in excel een (random met integer aceselect)cijfer kan omtoveren tot een letter ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de Nederlandse Excel zou je bijvoorbeeld de volgende formule kunnen gebruiken:
=TEKEN(REST(randomcijfer;255))

Hierbij moet 'randomcijfer' een celverwijzing zijn naar je random integer. Dit werkt doordat het random getal modulo 255 een getal oplevert in de reeks van ASCII-waarden, 0 t/m 255. De functie teken zet dit om naar een teken.

Dit levert wel ALLE ASCII-tekens op, dus ook procenttekens e.d. Als je wilt dat deze methodes alleen Latijnse karakters, dus alleen hoofdletters en kleine letters moet hij nog worden aangepast.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik snapte je "aceselect" niet, maar nu begrijp ik dat je ASELECT bedoelt.
Stel dat je hoofdletters wil produceren, dan kun je het volgende gebruiken: TEKEN(ASELECTTUSSEN(65;90))
Voor kleine letters:
TEKEN(ASELECTTUSSEN(97;122))

Toegevoegd na 2 uur:
Aa, het gaat dus om meer dan wat letters, maar om een woordoverhoorprogramma. Dat vergt wat programmeerwerk, waarvoor ik niet de tijd heb. Maar waarom zou je geen gebruik maken van een bestaande website, nl. WRTS, op http://www.wrts.nl/

Mocht je al lijsten in excel hebben, dan kun je ze daar gemakkelijk importeren:
"Woordenlijsten die in Excel gemaakt zijn (taal A in kolom 1, taal B in kolom 2) kunnen gekopiëerd en geplakt worden."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar het is niet helemaal wat ik zoek, ik zoek eigenlijk iets zoals dit: ik heb 88 Nederlandse woorden (die ik dan moet vertalen naar het Engels) die 88 woorden staan onder elkaar met de Engelse vertaling erachter. het is de bedoeling dat hij gewoon een random woord pakt en dat ik dan de juiste vertaling erachter moet zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het zou helemaal mooi zijn als hij bijhoud welke ik al heb gedaan en welke ik nog niet heb gedaan. en ook of ik ze goed heb gedaan. Gr. lars
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zie edit in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar eigenlijk wil ik gewoon: dat cijfer staat gelijk aan die cel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hij het controleert kan ik misschien zelf nog wel achter komen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben er zelf nog achter gekomen hoe het werkt ik heb het gedaan met =ALS in ieder geval bedankt

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding