Hoe breid ik het volume van Synology nas uit met een grotere schijf?

Ik heb een Synology NAS met DSM 5.1-5004. Ik had hier 12 500gb(SHR) schijven draaien in drie volumes. Ik heb drie schijven vervangen door 1.5 gb schijven. Volgens de handleiding moet het volume op deze manier uit te breiden zijn (zie printscreen). Toch blijft aantal gb gelijk. Ook kan ik niet voor de optie breid volume uit met niet toegewezen schijfruimte synology onder beheer in diskgroep of de toegewezen ruime aanpassen onder volume bij bewerken. Wat kan ik doen zodat de extra ruimte wordt gebruikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je kunt alleen een RAID volume uitbreiden met gelijkwaardige schijven, gezien je al 12 drives hebt draaien kun je alleen maar vervangen, in RAID configs kun je schijven vervangen voor andere schijven met grotere capaciteit maar.... deze worden geformatteerd met de max. capaciteit van de andere disks in dat volume.

Enige manier is dat je één volume leeg kopieert daarvan de RAID config trashed, en een nieuwe opbouwt met die 3 x 1,5 TB schijven, en zo weer de oude schijven eruit consolideert...

Handleiding gaat uit van minimaal één volume bestaande uit bijvoorbeeld 6x500GB in RAID0 (of 5, 6)waarvan je het volume uit wilt breiden met nog eens 3 x 500 GB... als je hiervoor 1TB drives voor zou in zetten, jammer maar dan wordt slechts de helft van die 1TB echt benut...(echt een drawback van RAID0) Ik weet niet of die Synology ook een mogelijkheid heeft om voor JBOD(Just a Bunch Of Disks) te kiezen, want daarmee kun je wél allerlei verschillende drives door elkaar husselen, maar dan alleen als je in beginsel daarvoor gekozen hebt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de SHR is het juist toch wel mogelijk in tegenstelling tot de "normale" Raid verianten? https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/492
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SHR is niets meer dan een redundancy strategy. Voor alle RAID configs geldt immers dat mix&match toegestaan is maar dat toegevoegde drives de capacteit aannemen van de al aanwezige RAID members, kleiner kan niet groter wel maar dan verlies je 2/3 per drive zoals in mijn antwoord uitgelegd. Kopieer wat weg zodat je die RAID kunt afbreken met tenminste 3 drives, en migreer daarna alles weer terug op de nieuwe RAID config met 3x1.5TB members op RAID5(=3TB capaciteit met één parity drive)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, ik zie wat je bedoelt...maar zo zou ik nooit mijn gegevens bewaard willen zien, vanuit een beheerders perspectief lijkt mij dit een nachtmerrie....Als het draait is het prima, maar ohwee als je gelul hebt met één of twee drives tegelijk....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je hulp en kunde over dit onderwerp. Ik laat de schijven wel even voor wat ze zijn en zal tzt alle ' kleine schijven' vervangen. Vooralsnog hebben we genoeg opslagruimte.