wat is een schaduw kopie (shadow copy) en waar dient deze voor?

ik kan dit inschakelen (lange tijd wilde dat niet werken overigens) bij mijn backupprogramma. maar het loopt daardoor wel trager.

Toegevoegd na 23 uur:
bij mij werkt ie niet meer, hoe te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Het Shadow Copy mechanisme maakt het mogelijk om een volledige backup van je harddisk te maken terwijl Windows loopt! Vroeger moest je opstarten naar een alternatief OS, zoals DOS waarin je met Ghost een clone van je harddisk kon maken.
Feitelijk wordt er van een bestand wat in gebruik bij Windows(belangrijke systeem bestanden) een schaduw kopie gemaakt, het proces is een beetje trager omdat het maken van zo'n zogenaamde volume snapshot geen wijzigen mogen plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even bij opmerken dat het niet altijd goed gaat.Voor al als de HDD bad sectors heeft of als de smart status een waring geeft op relocate sector count. Ook bij andere meldingen over de HDD is het aan te raden geen shadow copy meer te maken. Windows is nogal eigenwijs als het hier op aankomt.
Dat verklaard waarschijnlijk ook waarom je back-up programma het niet deed.
Als je een goede backup wilt kan je beter alleen je bestanden en email doen. Windows is beter om die "gewoon" een herinstallatie te geven.