Microsoft sucurity essentials haalt dat virussen er af?

Stel je heb een virus op je laptop kan je die eraf halen met microsoft security essentials of werkt dat niet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dat kan. Doe een scan met het programma en het zal de virussen eruit halen en in quarantaine zetten.

Het werkt echter niet zo goed als betaalde software zoals ESET en Norton.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel de bedoeling van een virus scanner, ik ken er niet 1 die alleen aangeeft dat je een virus hebt en vervolgens hem niet probeert hem te verwijderd.
tenzij het virus zo nieuw is dat hij nog niet goed (geheel) verwijderd kan worden of niet eens gedecteerd wordt.
in de regel is het zo dat als hij iets vind hij ook in staat is het te verwijderen
of hij zet hem wel voor je in quarantane totdat er een oplossing is.

Wat je ook vaak tegenkomt is dat er in de systeembackup een (niet werkende) copy zit
en dat je virus scanner daarom toch afgaat terwijl het dus eigenljk geen werkend virus is .Dat noemen ze ook wel een false positive.
je kan dat zien door de bestand pathnaam waar in de lijst iets van sysrestore staat.

Dan zul je de oude herstel punten (op de laatste na) weg moeten gooien, zie systeem herstel of help voor tips daarover
scan daarna nog eens met je virus scanner, meestal los dit het probleem op
maak dan opnieuw een systeem herstel punt en gooi daarna de voorlaatste ook weg

tip:
Een virusscan ,vooral een volledige virus scan uitvoeren in "veilige modus" kan je veel tijd schelen.

tip 2
was je computer bij de vorige keer aanzetten wel schoon dus bijvoorbeeld gisteren schoon en vandaag niet schoon kan een systeem herstel naar eergisteren of nog eerder
een virus scan vooraf overbodig maken.
dus de volgorde eerst een systeem herstel naar eer- eer gisteren en daarna nog en virus scan kan je veel tijd schelen.

tenslotte geen enkele virus scanner is 100%
maar een ander virus scanner proberen is vaak tijd rovend
en frustrerend als het niet lukt
dus dan is een clean install vaak sneller

Als het echt niet gaat dan kan en volledige "systeem "herstel via je fabriekspartitie of de windows setup dvd sneller en betrouwbaarder zijn dan
het maar willekeurig proberen van allerlei andere virus scanners.
je laatste optie kan zijn een volledige fabrieksherstel van niet alleen je windows maar van heel je Harde schijf
let wel dat je dan van alle belangrijke files save games photo en films email en ander zaken etc een backup hebt.
want daarna zul je vaak alles qua games en andere software die niet in de fabrieks partitie zaten opnieuw moeten installeren.
capthavoc
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is mcafee antivirus plus goed
capthavoc
9 jaar geleden
ik raad je aan eens te kijken naar de resultaten van de scan van MSessential die je nu hebt
kijk eens naar de naam van het virus en kijk vooral naar de padnaam
is het bestand iets in de strekking van C:\423940909\blabla bla \sys\restore\#$%dfgt44\xxvirusnaam.ext ???
dan heeft je virus scanner de actieve virus al weggehaald.
maar vind hij de backup van dit virus bestandje in je systeem herstel bestanden.
deze is dus niet actief maar wel onwenselijk zie dan mijn antwoord boven. is de naam van het virus bijvoorbeeld iets van C:\windows\sys32\ programmannaam\filevirusnaam.ext
dan is het toch een actief virus
lukt e je niet om deze uit quarantaine te verwijderen of komt deze toch terug nadat je at gedaan hebt
probeer dan eens een online virus scanner in plaats van een dure
of een virus scanner die je nog moet installeren of kopen. bv http://housecall.trendmicro.com/nl/
De kans is klein. Ten eerste om dat virussen nauwelijks nog bestaan, wat jij bedoelt is malware en ten tweede omdat malware zich deksels goed kan verstoppen eens geïnstalleerd.

Meer kans op slagen heb je wanneer je met een linux-live-distro en daarop een stuk of 3 antimalwaretoepassingen die pc van top tot teen scant en opschrijft welke bedreigingen gevonden worden. Dan zal je waarschijnlijk je zoektocht moeten starten hoe je die bedreigingen specifiek kan verwijderen.