Heeft het zin om windows 7 opnieuw te installeren om een pc sneller te maken?

Ik heb het idee dat bij een computer waar nog windows XP op stond, het een goed idee was om eens in de paar jaar een verse installatie van windows te doen, om alle rommel kwijt te raken die ontstaat bij het installeren/deinstalleren van programma's. Is dit nog steeds het geval voor windows 7, of is dat tegenwoordig wat beter georganiseerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het heeft zeker zin om Windows 7 af en toe opnieuw te installeren, maar voornamelijk als je veel programma's installeert en vervolgens weer wist. Hierdoor kunnen er gaten ontstaan in het register, die het best op te lossen zijn door de rigoreuze methode van een herinstallatie te kiezen.

Je kunt ook je harde schijf defragmenteren. Meestal is dit niet nodig omdat Windows 7 op de achtergrond standaard al defragmenteert, maar wie weet is er in het schema een gat ontstaan of is er een andere reden waarom een handmatige defragmentatie toch helpt.

De beste manier om snelheidswinst te behalen is door je harde schijf te vervangen door een ssd, en eventueel je RAM-geheugen uit te breiden. Afhankelijk van wat je wil met je pc, zou je al genoeg kunnen hebben aan een ssd van 60 GB. Dat gaat je zo'n 40 tot 60 euro kosten.

Toegevoegd na 2 minuten:
De ssd heeft overigens alleen nut als je moederbord een sata- of msata-aansluiting heeft. Met pata gaat de snelheid niet omhoog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de nuttige informatie!

Andere antwoorden (1)

Dit helpt inderdaad nog steeds. Je schijf formatteren zou nog meer helpen.

Als je dat liever niet doet kun je ook het grootste gedeelte er afhalen met programma's als CCleaner. Er zijn nog meer van dat soort programma's, maar ben de namen daarvan kwijt helaas...

Je harde schijf defragmenteren helpt ook.

Je kan msconfig uitvoeren bij 'Start' en dan de programma's uitzetten die je niet wilt dat windows bij het opstarten, start. Zorg dan wel dat je weet wat je doet!