Dat staat voor de architectuur (bouwwijze) van microprocessors en daarmee de manier waarop de processor werkt.

In een linuxdistro wordt met i386 aangegeven dat die bedoeld is voor een processor met de i386 architectuur, zoals de intel 80386 (de eerste 32 bit processor) maar ook met de concurrerende 386-klasse processoren van AMD. Inmiddels zitten we al weer een aantal processorgeneraties verder met extra mogelijkheden.

De i486 distributie draait op bv. de intel 80486 processor (uit 1989) of de vergelijkbare processor van de 486-klasse van AMD of Cyrix, de i585 op een pentiumklasse processor (1993) en de i686 op een verbeterde versie van de pentium (1995).
Een linux distro voor de i386 zal wel lopen op een moderne processor maar zal niet gebruik maken van alle mogelijkheden van die processor. Andersom zal een moderne linux distro waarschijnlijk niet op een i386 klasse PC werken.