opstarten pc

Kan de opstart procedure van een pc met de startknop (de normale weg dus) worden uitgeschakeld in de bios (c mos). Indien ja, hoe schakel je die functie opnieuw in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

In je BIOS kun je aangeven van welk medium je PC moet starten: van harde schijf, van floppy, van USB, van LAN, van DVD, en soms nog wat mogelijkheden.

Je kunt aangeven dat jouw PC moet opstarten vanaf LAN. Als er dan geen server is op jouw LAN met startinstructies, zal je PC dus niet kunnen starten.

Dan moet je wel zorgen dat er geen alternatieve opstartbron is. Anders gaat hij eerst het LAN proberen, en als dat niet lukt alsnog de harde schijf.

Dus als enige mogelijkheid het LAN aangeven. Of de USB, en zorgen dat er geen USB-stick met een OS in de computer zit bij het starten.

Als je het normale starten opnieuw wilt instellen, moet je als eerste opstartbron weer je harde schijf kiezen.
Cryofiel
14 jaar geleden
In een antal type biossen kun je in en uitschakel tijden instellen. De PC zal dan automatisch starten en stoppen.
Daarnast kun je dat ook via een server regelen als je die hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had eerst een moederbord waarbij ik in het bios kon aangeven dat ie startte vanaf de spatie toets op het moederbord, of van een beweging met de muis. Ook zijn er toetsenborden met een start knop, die via het bios als zodanig kan worden ingesteld (MAC had dat jaren geleden standaard, ik weet niet of dat nog zo is).
Zoals uit de diverse antwoorden blijkt zijn er nogal wat mogelijkheden om je PC alternatief aan de praat te krijgen.
Uitzetten van deze optie: uiteraard in bios terug naar standaardwaarden!