Hoe kun je Windows XP zo veilig mogelijk nog gebruiken?

Buurvrouw gebruikt XP maar doet niet aan internetbankieren en dergelijke maar heeft ook geen geld om over te stappen op Windows 7 of 8. Hoe kan zij dan toch veilig werken met Windows XP?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De vraag is: hoe kun je XP nog zo veilig mogelijk gebruiken, inclusief internet (zie reactie bij vraagsteller).

Als je bijvoorbeeld Linux of Ubuntu gebruikt, is de kans vrijwel nihil dat je computer gehackt wordt.
Als je Windows 7 of 8 gebruikt, loop je de kans dat je gehackt wordt.
Als je Windows XP blijft gebruiken, loop je een veel grotere kans dat je gehackt wordt.

Wil je XP toch blijven gebruiken, neem dan op zijn minst een aantal voorzorgsmaatregelen:
- Internet alleen op bekende sites en schakel je internetverbinding uit als je niet op internet actief bent. Internetbankieren is echt uit den boze.
- Zorg ervoor dat je Windows XP helemaal bijgewerkt is. Installeer de allerlaatste updates.
- Vertrouw niet op Internet Explorer. Goede alternatieven als Mozilla Firefox en Google Chrome blijven wel ondersteund. Wat ze een stuk veiliger maakt. Vergeet niet de nieuwe browser als standaard in te stellen.
- Indien je Microsoft Office gebruikt, kijk dan zeker na dat je ook hiervoor de recentste patches hebt geïnstalleerd. Oudere versies van Office voeren dingen als Flashcode uit zonder bevestiging te vragen, dus open met een gedateerde versie alleen documenten van bronnen die je vertrouwt.
- Ga na welke software geïnstalleerd is. Verouderde programma’s houden een beveiligingsrisico in, dus verwijder de dingen die je niet meer gebruikt.
- Zorg ervoor dat je browser zo weinig mogelijk automatisch opent en verwijder verouderde extensies (plug-ins). Zo moet je altijd zelf toestemming geven alvorens je een mogelijk gevaarlijk bestand opent.
- Verwijder Java tenzij je het echt nodig hebt.
- Ga na of er een degelijke firewall en een goed antiviruspakket op je pc staat. Het is nu belangrijker dan ooit (maar niet voldoende) om beide up-to-date te houden.

Toegevoegd na 27 minuten:
Voor alle duidelijkheid: ondanks deze maatregelen blijft het zeer onveilig met XP te blijven werken.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door geen gebruik te maken van internet. Als je geen internetverbinding hebt, loop je ook geen risico op gevaren van buitenaf.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga niet ALSNOG op internet via FireFox of Chrome, ondanks wat anderen zeggen. Doe het niet, het is gewoon NIET veilig... het ligt aan XP zelf, niet (alleen) aan de Internet Explorer-versie die er maximaal op kan. Dat betekent trouwens dus ook geen e-mail, realiseer je dat wel...
SimonV
9 jaar geleden
VS bedoelt: hoe kun je XP nog zo veilig mogelijk gebruiken, inclusief internet (zie reactie).
bamibal
9 jaar geleden
Die reactie stond er nog niet toen ik mijn antwoord gaf, zoals je kunt zien.