Waarom willen een aantal bestanden niet defragmenteren?

Na een schijfdefragmentatie te hebben uitgevoerd zag ik dat een paar grote bestanden niet zijn gedefragmenteerd. Ook na 3 andere pogingen en een herstart lukte het niet.

ik gebruik windows XP SP3
de schijf waar de bestanden op staan is de c schijf (67,5 GB / 20% vrij / NTFS)

Toegevoegd na 4 minuten:
p.s. waarom zie ik de bijgevoegde afbeelding niet?

hier is een link naar het defragmentatierapport
https://dl.dropboxusercontent.com/u/195557017/schijfdefragmentatierapport%20c.JPG

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je computer maakt tijdens het defragmenteren allemaal kopieerslagen. Maar dat kan alleen als een bestand vrij is. D.w.z. niet in gebruik door een ander programma. Immers zou het defragmentatie-proces die bestanden toch gaan verplaatsen, dan kan het andere programma nog 'denken' dat de oude locatie nog in gebruik is en zijn data op de verkeerde plek terug schrijven. Aldus 'gelockte' bestanden kunnen op dat moment (!) niet gedefragmenteerd worden.

Het is daarom verstandig zo veel mogelijk programma's te sluiten tijdens het defragmenteren.

Daarnaast zijn er vaak delen van je harde schijf in gebruik als "swap-pages" dat zijn stukjes uit het geheugen die tijdelijk even op de schijfgeparkeerd worden om zo geheugen vrij te maken voor andere programma's. Later wanneer dat stukje weer belangrijk wordt kan het van schijf opnieuw worden ingelezen.

Omwille van de snelheid reserveert schrijft Windows rechtstreeks naar de harde schijf. Dat gaat via een apart proces en kan niet gestoord worden. Daarmee is ook dat deel van de harde schijf 'gelockt' en kun je ook dat deel niet defragmenteren.

De enige optie is de grootte van de page-file op 0MB te zetten, te defragmenteren en daarna de page-file weer op zijn oude grootte te zetten (lees opnieuw aan te maken) maar in de praktijk is dat van weinig nut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bestanden zijn volgens de raportage bijna allemaal van dezelfde game. Hoe weet je of ze niet in gebruik zijn ? Misschien wordt er een loader oid gestart tijdens opstarten, kijk maar eens in de opstart-configuratie (kies start-uitvoeren en type dan: msconfig)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wanneer je de informatie bij het defragmenteren goed leest, dan zul je zien dat het op zich redelijk normaal is dat niet alle bestanden gedefragmenteerd kunnen worden. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken. Het is mogelijk dat bestanden bewust op zo'n manier naar de schijf geschreven worden dat andere programma's (en dus ook het defragmentatie-programma) er niet bij kunnen. Ik kan niet in jouw computer kijken, dus ik ben niet zeker, maar wanneer we het over games hebben kan ik me voorstellen dat de betreffende bestanden onderdeel zijn van een kopieerbeveiliging. Daarvan wil de gamestudio uiteraard niet dat er mee gerommeld wordt wat tot extra beveiliging kan leiden. Die beveiliging zorgt er dan voor dat ook het defragmentatie-programma er niet bij kan. Dat is niet iets wat je zomaar even kunt omzeilen. Je zult er mee moeten leren leven ;-) Een paar gefragmenteerde is overigens niet zo erg. Dat zul je nauwelijks merken.

Andere antwoorden (1)

Twee mogelijkheden:

1. De bestanden zijn in gebruik en kunnen niet gekopieerd worden.
2. De bestanden zijn te groot om te kopiëren.

Zorg er dus voor dat er voldoende vrije ruimte is en dat er zo weinig mogelijk processen draaien die bestanden kunnen reserveren.

Dit doe je door je pagefile uit te schakelen (dit bestand neemt vaak veel ruimte in), heropstarten in veilige modus, defragmenteren, pagefile weer inschakelen en opnieuw opstarten.

Dit heeft als bijkomend voordeel dat de pagefile ook gedefragmenteerd is. Deze file raakt naar mate de tijd vordert namelijk gefragmenteerd maar kan nooit door windows gekopieerd worden want is altijd in gebruik. Doordat dit bestand nu opnieuw wordt aangemaakt terwijl er veel geconsolideerde ruimte is zal het ook uit minder (of geen) fragmenten bestaan.

Kijk wel naar de grootte van de bestanden en het aantal fragmenten. Een megagroot bestand in slechts enkele fragmenten zal een hoog fragmentatiepercentage geven maar het levert geen voordeel op dit te defragmenteren. Ook gefragmenteerde bestanden die je zelden gelezen worden zijn het niet waard om van wakker te liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar de geavanceerde systeeminstellingen. TAbblad geavanceerd. Onder prestaties op instellingen klikken. Hier weer tabblad geavanceerd. Knop wijzigen. Vinkje uit bij wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren. Vinkje bij geen wisselbestand. En dan enkele malen op ok. Voor je opnieuw opstart in normale modus de vinkjes weer goed gaan zetten.