Waarom start mijn windows snel op, maar starten mijn applicaties (skype/chrome/steam/etc) dan pas 2 minuten later?

Hallo,

Mijn PC (Windows 7 op 128GB SSD, de rest op 3TB interne schijf) start Windows snel op (+-10 seconden) maar vervolgens moet ik nog 2 minuten wachten voordat ik mijn applicaties kan gebruiken. Ik snap dat Windows door mijn SSD snel opstart, maar ik verwacht eigenlijk dat zodra Windows opgestart is de applicaties op de 2e harde schijf ook meteen bruikbaar zijn. Dit is echter niet het geval, heb al gezocht naar problemen met CCleaner en gedefragmenteerd.
Dit probleem heb ik niet altijd gehad, het is ongeveer een maand geleden gekomen. Ik kan me niet herinneren dat ik rondt die tijd iets mogelijk verkeerds gedownload heb.

Specificaties:
i7 2700k @ 3.4 gHz
12 GB DDR-3 RAM
nVidia GTX 460 SE
128GB SSD (relatief nieuw, 3 maand, 40 GB nog vrij)
3TB interne harde schijf (half vol)
Windows 7 64 bit

Als meer info nodig is graag vragen :D

Alvast bedankt,
Tim

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al geprobeerd wat het effect is om skype op je SSD te installeren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, maar een ander programma (spel) staat wel op mijn SSD en doet het ook niet meteen. Maar het hoort het meteen te doen zodra Windows aan is toch? Anders is het hele nut van een SSD toch eigenlijk een beetje zinloos?
SimonV
10 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk al gekeken of er programma’s in het startup-menu staan die de zaak vertragen. Wellicht een idee om (een demoversie van) AVG TuneUp je computer te laten onderzoeken.
Baat het niet, het schaadt ook niet. http://www.tuneup-software.nl/
SimonV
10 jaar geleden
Meer infor over AVG Tuneup: http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/awards/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks Simon, check het nu
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dingen als AVG Tuneup laten je pc meestal trager achter als voorheen. Allemaal leuk in theorie, maar in praktijk....
SimonV
10 jaar geleden
In de praktijk blijkt het ook te kloppen. Mijn pc werkt nog steeds op topsnelheid dankzij Tuneup. Zie ook andere ervaringen en adviezen van TuneUp-gebruikers op GoeieVraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen door je pc en besturingssysteem goed te onderhouden kan je prestatiewinst boeken, zoals door af en toe de opstartlijst eens uit te kuisen en de harde schijf (indien nog van toepassing) te defragmenteren. En met in praktijk bedoel ik geen 'gevoelsmatige' ervaringen van vele tuneupgebruikers, maar iets objectiefs zoals benchmarkresultaten. Het enige wat mogelijk zinvol is om je pc een opkikker te geven is geregeld CCleaner laten draaien (maar dan alleen om overbodige bestanden te verwijderen, register blijf je af zolang daar geen problemen mee zijn, prestatiewinst is nihil en risico op foute dingen verwijderen niet waard). Ook dan zullen de prestaties achteruit gaan, maar dat is alleen maar omdat bepaalde tijdelijke files opnieuw moeten worden aangemaakt. Eens dat gebeurd is draait het systeem echt sneller.
SimonV
10 jaar geleden
Als TuneUp onnodige programma's uit m'n geheugen haalt, is dat al meetbare winst...
SimonV
10 jaar geleden
En als je gelijk zou hebben, zouden de computerbladen niet zo lovend zijn.. http://en.wikipedia.org/wiki/TuneUp_Utilities

Antwoorden (2)

ik denk dat dat komt door de 3 tb schijf (want windows zou waarschijnlijk de 3 tb schijf willen indexeren) probeer de 3 tb schijf los te koppelen en dan nog 1 keer proberen op te starten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Het is een tijd wel goed gegaan...
128 GB is wel ruim voldoende. Installeer je programma's dus ook op die ssd-drive en je zal zien dat die even snel opstarten.

Als dat niet zo is, is het zoeken naar een andere bottleneck, maar die kans is al kleiner.