Waarom zijn sommige mensen zo tegen Ubuntu?

Er zijn mensen die er helemaal tegen zijn, volgens mij ook vanwege de 'niet betrouwbare' community erachter...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Veel linux geeks zien zichzelf als vrij knap met computers. Vroeger, voor Ubuntu, gold dat ook voor vrijwel alle linux gebruikers. Je moest tenslotte best wel wat computer kennis in huis hebben wilde je er een beetje mee kunnen werken. Echter, dankzij ubuntu zijn nu ook simpel voormalig windows-gebruikers overgestapt op Linux. Dit zijn doorgaans geen mensen met echt kennis van zaken, maar mensen die alleen aangeleerd hebben dat een bepaald plaatje bij een bepaalde actie hoort. Als je dan ook de antwoorden op de community fora soms doorleest bij ubuntu schrik je echt van het n00b-gehalte wat daar tussen zit. Van oudsher kon je pas met Linux werken als je tenminste enige terminal/shell ervaring had en wist hoe dingen onder de motorkap werkte.
Ook betekende vroeger dat wanneer je met linux overweg kon, je tenminste de moeite had genomen om tientallen tot honderen pagina's aan documentatie door te lezen. Met ubuntu is dit haast niet meer nodig.
Kortom, vanwege het laagdrempelige karakter van Ubuntu in verhouding tot andere distributies, zijn sommige wat gevorderde Linux gebruikers er niet zo blij mee.
Persoonlijk vind ik het ook niet zo tof als de buurjongen van 16 loopt te blaten dat hij met linux kan werken, maar hij bedoelt dat hij het uber simplistische Ubuntu aan de gang heeft gekregen.
Gelukkig zijn dat soort gasten er makkelijk uit te vissen met wat opmerkingen of vragen die Shell-kennis vereisen.

Verder is het natuurlijk binnen Linux-land ook af en toe aftroeven wie er nou de beste distro heeft. Dus die strijden niet over of je nou Linux, Windows of MacOS moet draaien ... maar Mandriva, SuSE, Ubunutu, Gentoo of Slackware, Debian etc.

Nog een feitje: Ubuntu is regelrecht een ripoff van Debian, wat voor veel ubuntu gebruikers volstrekt niet bekend is. De Debian community is daar soms wel wat ontevreden over omdat hun harde werk en inspanning nu overgenomen wordt door Ubuntu-wannabe's

Maarja, dit alles was te voorzien natuurlijk met een model als Open Source - dat op vele andere fronten natuurlijk wel meer voordelen biedt dan Windows en Mac met hun closed source. (Ik noem even een bugje in Windows dat na 17 jaar gefixt is eindelijk en dat de patch vervolgens weer tot BSODs lijdt op sommige XP bakken ... typisch iets wat bij een actieve Open Source community niet zou gebeuren omdat iedereen er aan werkt en test continu)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die zijn gehersenspoeld door Microsoft of ingepalmd door Apple.

De Windows community...die is zeker wel betrouwbaar. En de Apple community is vooral heel erg blij met zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom juist mijn vraag: wat is er mis mee? Hersenspoeling geloof ik niet direct in maar denk wel dat het 'standaard' is (windows op je pc)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gehersenspoeld in figuurlijke zin, zoals jezelf aangeeft, Windows is overal aanwezig. Het enige dat ik kan bedenken dat mis is met Ubuntu is dat je niet alle Windows games kunt spelen. Of is dat ook al opgelost?
Voor zover ik weet vindt een doorgewinterde linux gebruiker dat Ubuntu te veel op windows gaat lijken. Die gebruiken liever andere distributies van linux.
Doorgewinterde windows gebruikers stappen denk ik liever niet over omdat ze verknocht zijn aan allerlei programma´s die wel werken onder windows maar niet onder linux.

Ik zit deze week noodgedwongen op een antieke computer met Ubuntu (karmic koala) omdat mń windows computer het begeven heeft. Werkt best wel lekker, alleen heb ik problemen met email ophalen met Evolution.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen een besturingssysteem? Dat lijkt mij puur broodnijd. Bang dat hun systeem, waar ze alle kunstjes mee kennen, en waar ze de kost mee verdienen, in de toekomst minder belangrijk wordt.

Ik heb beroepsgewijs wel wat 'tegen' obscure vormen van open source, omdat je nu niet meer afhankelijk bent van één leverancier, maar van een hele vage gemeenschap van ontwikkelaars, of één klein bureautje met 'n wizzkid die alles netjes voor je aan elkaar punnikt. Als je daar je dagelijks werk op moet doen, heb je wel een probleem en ben je uiteindelijk meer geld kwijt dan wanneer je gewoon 'de doos van de plank' van de grote aanbieder koopt.

Maar jongens, keep up the good work! All hail discordia!