Windows heeft de neiging om heel veel 'onzin gegevens' te creeeren en deze vervolgens niet op te ruimen. Dit komt onder andere omdat de software zo open is dat allerlei makers software ervoor maken. Bij apple is de software allemaal 'in-house' ontwikkeld en past beter bij elkaar.

in het kort: De software is netter geschreven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat 't een fork van BSD is. Dat is weer een fork van Unix. Unix en Linux (ook forks van Unix) zijn veel modulairder, efficiënter, veiliger en gewoon beter gebouwd dan Windows. Bij Windows heb je memory-leaks, opdrachtaanroepen die letterlijk eerst door 50 DLL's heen moeten, en -tig andere problemen met de veiligheid en stabiliteit. Vooral omdat de code niet openbaar is. Het is geen Open Source, zoals Linux. Alle problemen en slordig programmeerwerk wordt dus binnen 't bedrijf (Microsoft) gehouden. Da's er dus ook een oorzaak van dat 't vaak helemaal niet bekend is waaróm er uberhaupt sprake is van langzamer worden. Verder maakt Microsoft bij Windows veel gebruik van verkeerde default-waarden. Zet die anders, en 't loopt allemaal een stuk beter.
MacOS is dus gebaseerd op code die wel openbaar is. Ook daardoor is er veel minder kans op virussen en andere malware.
Was de grafische schil van Apple nu ook nog openbaar (ik neem even aan dat dat niet zo is), dan was 't wellicht nog stabieler. Maar de onderliggende code is belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geest van het antwoord boven mij is goed maar enkele feitelijkheden onjuist.
Ook Apple Mac is qua software een open systeem net als Windows.
Het besturingssysteem van Apple heeft echter een andere basis dan Windows. Deze basis heeft een aantal regels (welke dus niet van Apple komen) waar ontwikkelaars van software aan moeten voldoen om hun software correct te laten werken.
Deze regels zorgen ervoor dat het besturingssysteem de kans krijgt om alles opgeruimd te houden waardoor de snelheid blijft.

De basis van het besturingssysteem van Apple is BSD

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik was te laat met mijn antwoord insturen, mijn eerste zin slaat op het eerste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij alleen maar rekent.