Windows XP opnieuw installeren. Zijn er risico's?

Heb vanmorgen al een vraag gesteld omdat mijn pc niet meer opstart (http://www.goeievraag.nl/vraag/pc-opstarten.41262). Heb alles geprobeerd me de antwoor
den die ik kreeg, maar het hielp me uiteindelijk niet verder.
Er blijven dus 2 mogelijkheden over; formatteren (wil ik niet aan beginnen) en Windows XP opnieuw installeren. Ik wil dus opnieuw installeren, maar nu is er ook de mogelijkheid om de bestaande XP installatie te herstellen of te repareren. Als ik nu voor die laatste kies, blijven dan al mijn programma's en documenten (doc, mp3, wav, etc...) behouden of raak ik die kwijt? Ik kan namelijk met geen mogelijkheid meer op mijn harde schijven komen, dus kan ook mijn belangrijke zaken er niet af krijgen voor een kopietje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je nog belangrijke documenten op je C:\ schijf hebt staan dan gaan die overschreven worden door een nieuwe installatie.

Je kan deze bestanden nog wel gewoon redden !!!!!!!
Een live-cd is een compleet besturingssysteem wat opstartbaar en te gebruiken is vanaf een cd, installeren is dus niet nodig maar je kan wel de volledige functionaliteit gebruiken, helaas niet op volledige snelheid dus voor oudere pc's is een lichtgewicht live-cd zoals puppylinux aan te raden.

1) download een Linux live-cd bv. http://ubuntu-nl.org of http://www.puppylinux.com/ en brand de cd.
2) stop de cd in je pc en start op van cd (kan zijn dat je hiervoor met een F* toets naar een boot menu moet of in je bios de cdrom als 1st boot device moet instellen)
3) eenmaal opgestart open de bestands browser en zoek je C schijf op.
4) kopieer je belangrijke bestanden naar een andere partitie of externe schijf of dvd.

Super simpel, kan niks mis gaan en binnen een uurtje gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super, heb Ubuntu nu op een schijfje staan en kan weer bij mijn harde schijven. Helemaal te gek.
Weet je toevallig ook of ik vandaar uit Windows programma's zoals Malware en virusscanners kan gebruiken, zonder de Windows omgeving aan te tasten?
Je zou zeggen dat ik het dan moet proberen, maar moet voorlopig nog werken en heb morgen middag pas tijd. Vandaar deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan ook clamav klamav clamtk of iets dergelijks in ubuntu installeren met de software installer en daarmee scannen, installeer alleen wat nodig is want t moet in je ram passen. de gratis scanner van avast voor linux is ook een zeer goede virus scanner

Andere antwoorden (4)

Bij het opnieuw installeren zal al de bestaande data op deze schijf of patitie verdwijnen, voor de rest is er niets aan de hand In dit geval raad ik aan de patitie opnieuw aan te maken en te formateren. Bij de mogelijkheid herstellen zullen alle bestanden behouden blijven. Dit doe je ook via je opstartschijf, je krijgt vanzelf het verzoek, dus wel even de pagina's goed lezen voor je over de mogelijkheid heenkijkt. Normaal is dit overigens voldoende om het systeem weer opnieuw aan te slingeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correctie, bij opnieuw installeren zal die bestaande zaken onderbrengen onders standaard "windows.old" maar dit is niet echt handig
XP opnieuw installeren betekent niet dat je eigen bestanden kwijt raakt. Bij formatteren natuurlijk wel.
Repareren moet eigenlijk ook geen problemen opleveren. Al vraag ik me af wat je precies wilt. Bedoel je met de herstel CD bijvoorbeeld het register er opnieuw opzetten?
Dan moet dat in principe geen gevolgen hebben voor je bestanden. Of geeft de PC aan dat je kunt herstellen? Dan lijkt me, zal de PC ook aangeven of je bestanden erop blijven staan.
Een andere mogelijkheid is je pc op te starten via het aloude MS-dos. Dan kies je voor die optie tijdens het booten. Maar bij de ene pc is het f8 terwijl een andere een andere toets heeft al dan niet in combinatie.
Als het zo is dat je een melding krijgt dat de pc niet kan booten dan is mogelijk de batterij die het bootprogramma van stroom voorziet leeg, stuk, of uit de ankertjes. Die batterij, een knoopcel, zit op het moederbord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet zelf ook niet meer wat verstandig is, ik moet gewoon in Windows zien te komen, om vandaar uit mijn oorspronkelijke probleem op te lossen. Ook als ik XP opnieuw installeer of repareer, dan nog zal die malware op mijn pc blijven staan, maar als ik eenmaal in Windows ben, weet ik hoe ik het probleem kan verhelpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger regelmatig het besturingssysteem overnieuw erop gezet. Gewoon over het bestaande heen. En nooit verdwenen de eigen bestanden. Daarna kan je b.u.maken, de schijf helemaal leegmaken (formatteren) en dan de b.u. terugzetten. Als je er dan wel inkomen kan natuurlijk.
Het is ook niet uitgesloten dat de hele HD gewoon naar de klotsen is. Dan valt er natuurlijk weinig te herinstalleren. Maar dan is het nog niet hopeloos wel moet je ermee naar een specialist. Als Windows niet opstart zijn er mogelijk beschadigde sektoren op de HD.
Als je probeert te repareren kan dat grotendeels zonder verlies van je documenten.
ik vermoed dat de R functie niet veel zal opleveren maar het herinstalleren over de bestaande installatie zal wel kunnen.
Tijdens de installatie zet windows alles in de map c:\windows de ander mappen laat hij met rust
dat kan gerust of alles zal werken kan ik niet zeggen maar je documenten zullen wel blijven bestaan.
ik raad je toch aan om een clean install dus formateren desnoods partitioneren en formateren te doen maar als je eerst over de oude installatie heen gaat dan kun je wellicht daarna een backup maken (niet met windows software maar gewoon de bestanden handmatige verzamelen) branden of op andere hd te zetten
en daarna de zaak echt te formateren
vergeet niet meteen een virus scanner daarna er op te zetten.

succes
capthavoc
14 jaar geleden
Nee hoor. Voorzover ik weet niet. Het opnieuw installeren heeft geen afbreuk op de andere programmas.