hoe fix ik `missing opperating system`? op windows 7

ik weet niet hoe ik in de bios kan komen, heb al wel een systeem herstelschijf gemaakt en gebrand, echter dit bericht had ik de vorige keer ook, stekker eruit getrokken de schijf erin, en toen kon ik em nog onder veilige modus terug krijgen, maar als ik de pc nu aan zet, eerste scherm is `medion` en daarna gelijk missing operating system, ik heb alle toetsen geprobeert in die korte secondes van opstarten maar krijg geen bios,
hoe los ik dit op? ik heb windows 7 64bits,
ik kreeg voor de eerste keer missing operating system een blue screen of death, echter wat daar precies in stond of welke fout weet ik dus niet.. en de eerste keer opstarten met veilige modus lukte toen wel, nu niet.
dank u

Toegevoegd na 20 minuten:
de pc is nog geen 4maanden geleden gekocht, er staat een officiele windows op,
en dan wil ik (als het toch aan de besturing ligt) wegens dat blue screen, hoe kan ik van dat scherm een soort printscreen maken zodat ik kan lezen wat het is en, wat de error codes enzo betekenen..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

Ik begrijp dat zelfs een hersteldisk niets meer uitgehaald heeft.

Dit klinkt alsof de harde schijf naar z'n grootje is. Maar wellicht heb je mazzel en is het alleen maar een losse kabel.

Zet de pc eens uit en maak hem open.

Maak daarna de kabels van de harde schijf eens los een weer vast. Doe dat ook aan de het eind dat op het moederbord zit.
Dit zou een eventueel los contact kunnen verhelpen.

Daarna dichtmaken, een schietgebedje doen en de pc weer aanzetten.

In de bios hoef je voor deze procedure niet te zíjn. Als het werkt, dan zou het weer als vanouds moeten werken. Zoniet, dan heb je de nodige kennis nodig om het probleem verder te diagnosticeren.

Toegevoegd na 10 uur:
N.a.v. je toevoeging:
Om van BSOD een schermprint te maken, dat was een handige toevoeging geweest. Maar het BSOD is een laatste redmiddel van de PC om nog iets van een foutmelding te geven. De programmeurs van de BSOD wilden er zo zeker mogelijk van te zijn dat deze informatie het tot het beeldscherm gaat halen. Door ook nog rekening te moeten houden met toetsenborden en printers (met extern gebouwde drivers) is het risico veel te groot dat dat niet lukt. Zij hebben dus volstaan met wat het nu is: een tekst op beeld en verder niets.
Het is aan uzelf deze codes eventueel over te schrijven en later via google weer op te zoeken.

Toch denk ik te kunnen raden wat er aan de hand is, en waar die codes dus op zullen duiden.

U beschrijft dat de computer gewoon werkte, een blauw scherm gaf, en vervolgens, na een herstart, de melding 'missing operating system' zag.

Wat er gebeurt lijk te zijn is dat de computer onverwacht de connectie met de harde schijf is verloren. Vervolgens kon hij bepaalde data niet meer lezen, of schrijven wat in het blauwe scherm heeft geresulteerd.
Na de herstart is die connectie niet meer terug gekomen. De PC kan dus geen OS meer vinden en toont vervolgens de melding "missing operating system"

Er is dus geen connectie met de harde schijf. Dat kan softwarematig veroorzaakt worden door partities op de schijf te wissen, maar waarschijnlijker is een harwarematige fout.

Wanneer u geluk heeft kan het een losse kabel zijn. De manier om die op te lossen heb ik hierboven beschreven maar de kans is groot dat de schijf zelf kapot is.

U schrijft dat de PC nog maar 3 maanden oud is. U heeft dus recht op garantie. Waarom gaat u er niet gewoon mee terug naar de winkel ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat de herstelschijf af is geprobeerd omdat de pc op blijft starten van HD en niet van DVD. Normaal gesproken kom je in de BIOS met DEL of met de F2 toets. Zet de PC aan en blijf maar eens afwisselend in snel tempo op deze toetsen drukken vanaf dat moment. Meestal kom je dan wel in de BIOS. Nu kan je gaan zoeken naar de "Boot priority" zet hier de DVD-speler bovenaan en sluit af met, waarschijnlijk, de F10 toets. De ESC-toets werkt vaak ook. Kies voor opslaan. Doe de dvd in de drive en kijk wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je (Missing Operating System) ziet kan je ook je Systeem Herstel schijf gebruiken of Je Besturingssysteem Opnieuw installeren (TIP: Backup je persoonlijke Bestanden op een DVD Of CD Of USB Stick als je Windows opnieuw installeert)