Windows XP64 installeren op een nieuwe I7 3770, wat mis ik aan functionaliteit ?

Ik wil graag mijn PC zo "spartaans" mogelijk hebben, dit mag ten koste gaan van alle visuele grapjes van windows 7/8 zoals transparantie e.d. Betere USB ondersteuning vindt ik ook geen reden genoeg om geen XP te gebruiken.

Ik gebruik de PC voor renderen (3D plaatjes berekenen)
dus het gaat mij puur om geheugen en snelheid.
Stel dat windows 7/8 beter gebruik maakt van geheugen dan XP, dan is dit voor mij een wel weer een afweging.

Ik wil dus vooral weten hoe de verhouding is tussen windowsXP64 en windows 7/8 op een nieuwe I7.
Ik weet overigens dat XP in 2014 niet meer ondersteund word hoor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Al die visuele "eye candy" wordt door je videokaart gedaan, terwijl 3D rendering op de CPU gedaan wordt, dus op die manier zul je weinig winnen door XP64 te gebruiken ipv Win7 of 8.

Antwoorden (1)

Ik zou vanwege de ondersteuning toch gaan voor windows 7. En alle grapjes niet installeren en/of verwijderen. Want W7 heeft ook betere ondersteuning voor de moderne hardware.
Officieel dient windows XP ook de nieuwe I7 3770 te ondersteunen, maar als geen grote XP klant hier over piept, dan zal deze ondersteuning niet optimaal zijn. En zullen ook geen XP drivers en fixes gemaakt worden.
Zeer waarschijnlijk heb je geluk, maar dat is meer geluk dan wijsheid.