Als je _zat_ geheugen in een server stopt, en virtueel geheugen uitschakelt, wordt 't aantal page faults dan nul?

http://en.wikipedia.org/wiki/Page_fault

Zo hebben we hier een server met meer dan 1 miljard page faults (aanvragen voor virtueel geheugen), sinds de server is aangezet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je de pageswapping uit zet in het betreffende operating system heb je inderdaad geen page faults meer. Maar je krijgt dan wel eerder te maken met out-of-memory-errors.

Een fault kan automatisch ge-ont-fault (ge-default) worden. Bij een error heb je problemen die je zelf op moet zien te lossen. Faults zijn dan ook veel minder problematisch dan errors.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Soft pagefaults zijn normaal op een server.
Ze worden veroorzaakt door slecht geschreven (veelal MS-) apps.
AWM
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Waar komen die soft pagefaults dan vandaan? In het begin kan ik me dat nog voorstellen, zolang nog niet alles in het geheugen is geladen. Maar uiteindelijk zit alles (programma en data) in het geheugen, en zou je geen pagefaults meer verwachten. Wat is eigenlijk het verschil tussen een zachte en een harde paginafout?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is trouwens svchost die op meer dan 1 miljard pagefaults zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryo:
Wiki over soft faults:
" Minor page fault If the page is loaded in memory at the time the fault is generated, but its status is not updated as 'present' in hardware, then it is called a minor or soft page fault. This could happen if the memory is shared by different programs and the page is already brought into memory for other programs. Since these faults do not involve disk latency, they are faster and less expensive than major page faults."
Page faults zijn helemaal niet erg, je moet er alleen niet gruwelijk veel hebben. En gruwelijk veel is relatief! :)

Het betekent heel simpel dat je geheugen op was en dat Windows eventjes het geheugen op disk heeft gezet. Als je applicatie dan dat stukje geheugen weer wilt lezen, moet Windows 't van disk halen. Dat genereert een page fault.

Disk is nu eenmaal vele malen (!!!) trager dan memory, vandaar dat te veel page faults niet leuk zijn.

Het heeft NIETS met slecht geschreven software te maken, tenzij er een memory leak is en Windows gek wordt van het swappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 miljard aanroepen naar de harddisk lijkt me zeker gruwelijk veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf. Als je 1 miljard aanroepen in 100 dagen hebt, dan wil je ik je systeem kopen. Als je 1 miljard aanroepen in 10 seconden hebt, moet je je systeem weg gooien. Je geeft weinig informatie m.b.t. de vraag. Zoals ik al zei "gruwelijk veel is relatief"
Het maximaal adresseerbare geheugen binnen een windows 32 bak is beperkt. Geheugen bijprikken heeft dan geen zin meer. (standaard windows: 4Gb waarvan 2Gb voor het OS en 2GB voor de applicaties.)
Met wat switches voor bv extended memory kan er meer geheugen benaderd worden via het OS. Gebruik je ook de sae switch om 3 GB voor de applikaties te krijgen dan houd het bij 8 gb totaal op., zonder die sae switch bij 16Gb (als ik het goed onthouden heb).

64 bits OS kan wel min of meer unlimited geheugen adresseren (in iedergeval meer dan er technisch ingezet kan worden)

Echter: Eerst kijken of er memory ten onrechte in gebruik wordt gehouden door applicaties als deze niet meer actief zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is vooral svchost.exe met die miljarden page faults... Da's niet een applicatie die je kan uitschakelen, maar een systeemonderdeel van Windows zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook wel eens problemen mee gehad. Feitelijk via een regelmatige reboot van de server die draaiend gehouden.
vzv ik begrijp is svchost wel een windows stukje maar wel 1 die door een applikatie wordt aangeroepen.
O ja, hoeveel svchost processen draaien er? Zijn dat er meer dan kan het zijn dat die zijn blijven hangen.