Hoe kan ik een andere installatieschijf gebruiken voor een merknotebook zoals Asus of Acer?

Ik mag met enige regelmaat notebooks van anderen opnieuw installeren. Dit zijn altijd merknotebooks zoals van het merk Asus, HP of Acer.

In enkele gevallen komt het voor dat de harde schijf (of partitietabellen daarop) defect zijn. Er kan dan geen beroep meer gedaan worden op de recovery partitie op de harde schijf.

Nou kun je natuurlijk een willekeurige Windows cd/dvd gebruiken om het besturingssysteem weer te installeren, MAAR: je krijgt Windows dan vaak niet geactiveerd (terwijl je tóch de licentie van de notebook gebruikt).

Wie heeft een oplossing? Zonder bijkomst van de fabrikant.
Is er een manier om een niet-originele Windows cd/dvd aan te passen (met merkbestanden?) zodat die toch gebruikt kan worden op merknotebooks?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik krijg ook regelmatig zulke opdrachten bij mijn werk.

Wat ik altijd bij me heb is een universele windows 7 & windows vista CD (en verschillende windows XP CDtjes) in zowel Engels als Nederlands.

Ik ben nog nooit tegen het probleem aangelopen dat ik de code niet kon gebruiken van de achterkant. Waar je wel op moet letten is dat op de partitie schijven de systeemherstel van de fabrikant zelf staat, dus inclusief drivers, bloatware en customization.

Ik overleg altijd met de klant of de gene er ook baat bij heeft (bloatware en customization van de fabrikant) meestal vinden ze het ook onzin en dan installeer ik gewoon met mijn eigen CDtje een schone windows installatie. Voordat je dat doet, zorg er wel voor dat je dan de drivers van de laptop op een usb of schijf hebt, evt. downloaden bij de klant, het makkelijkste is om gebruik te maken van een programma zoals aida64 om te kijken welke drivers je nodig hebt voor welke componenten.

Als de klant echter een fabrieksherstel wilt en de recovery partitie niet mee wilt werken zal je toch fabrieks CDtjes moeten gebruiken. Bij sommige fabrikanten zoals HP en Asus kun je ze downloaden voor een bepaald type laptop, maar bij sommige moet je contact op nemen en kosten ze vaak (zonder garantie) ook nog eens geld.