PC crasht bij spellen (uitleg) en pc loopt soms vast, kan ik dit verhelpen dmv een andere hdd?

Dus, bij het spel gta san andreas kan ik 5 minuten spelen dan crasht mn pc met de volgende code :
Driver_irql_not_less_or_equal
0X000000D1.

Soms loopt hij spontaan vast ZONDER dat ik een spel speel.
als ik dan bijvoorbeeld muziek aan het luisteren ben en hij loopt vast dan hoor ik "rrrrrrrrrrrrrrrrrr"
als de pc bijvoorbeeld vastloopt terwijl er een hoog stukje afspeelde, dan is dat rrrrrrr geluid ook hoog, soms zelfs bijna piepend.

Als ik de harde schijf van een andere pc in deze pc aansluit, zijn deze problemen verholpen of?
want volgens mij liggen crashes vaak aan de hdd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is zeer waarschijnlijk niet de harde schijf. Maar je kunt het proberen natuurlijk.

Ik ken precies het soort geluid dat je bedoelt, het is alsof de laatste tiende van een seconde heel snel achter elkaar herhaald wordt. (Je hoort een audio stream buffer die geen nieuwe informatie meer krijgt door de vastloper.)

Probeer in ieder geval de volgende dingen: update drivers van je moederbord en je videokaart! Bugs in de drivers of de hardware zijn vaak oorzaak van dit soort vastlopers. Firmware updaten van die twee dingen kan ook helpen. Google maar even op het merk/model van je videokaart en moederbord en "update drivers firmware", zeer waarschijnlijk heeft de fabrikant zulke zaken voor je beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ander reepje RAM geheugen kan trouwens ook wonderen doen. En je CPU temperatuur in de gaten houden, als die te heet wordt kan dit soort fouten ook wel ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat het geluid betreft snap je me helemaal! Heb trouwens nog wat vragen, euh..
HOE update ik mijn drivers en videokaart? kun je dat alsjeblieft stapje voor stapje uitleggen? Ik heb er redelijk verstand van maar dit probleem heb ik nog nooit eerder gehad, en verder ben ik erg leek op computergebied. Dankjewel!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi!
Ik heb de drivers voor de videokaart en moederbord gedownload, en toen opnieuw opgestart, en wat ik opmerkte was , dat mijn pc was opgestart zonder dat de ventilator heel hard ging draaien in het begin, (is dit een goed teken?)
Ik ga nu een paar games spelen (waardoor ik vaak crash)
en kijken of ik ga crashen of niet, ik zal het meteen posten als ik resultaat heb!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje, ik weet gewoon niet hoe ik je moet bedanken!
Door de moeite die je nam heb ik nu door jou heel wat geld bespaard voor een nieuwe pc!
Alles werkt nu perfect geen crashed meer!
Heel heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

Lijkt me een driver probleem, en ligt dus zeker niet aan de HDD.
Zeker omdat je zegt dat de harde schijf gewoon goed werkt in een andere PC?

Probleem is vaak moeilijk te zoeken.
Als je geld hebt, laat een PC-dokter komen. Je hebt ze al vanaf een paar tientjes.
Heb je een handig neefje, bel hem.
Heb je geen van beide, probeer gewoon Windows opnieuw te installeren. Doet wonderen.