Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik ubuntu/linux installeren op een computer zonder windows?

Ik ga dus een nieuwe computer kopen zonder windows erop, dus wil ik er graag linux als besturings systeem erop zetten. Maar hoe kan ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

je moet eerst met je oude computer het Ubuntu OS downloaden. Dan een bootable-USB stick maken en dat dan op je nieuwe computer installeren (opstartend vanaf USB):

http://www.ubuntu.com/download

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op stick is erg traag, beter kun je 't gewoon op een cd/dvd branden en daarmee opstarten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook! Stick is wat milieuvriendelijker (heel klein beetje dan). Schoot me gewoon te binnen, ik brand de laatste tijd eigenlijk helemaal niets meer, alles op USB.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zeker waar Freek. Alleen is mijn eigen stick zo stronttraag, dat 't wel een dag zou kunnen duren voordat je eindelijk alles erop hebt. Natuurlijk zijn er ook snellere sticks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, je kunt natuurlijk ook een rewritable nemen, dan zijn we weer even milieuvriendelijk ;)

Andere antwoorden (3)

gewoon een cd branden van een linux versie als ubuntu en daarmee opstarten
misschien moet je even letten op welke versie ubunti maar volgens mij kan je zelf met de live cd waar je anders ubuntu onder windows draaien zelf booten
en instaleren
(Lees meer...)
capthavoc
11 jaar geleden
Je moet vooraf van een werkende PC Ubuntu downloaden en dan branden op een CD. De nieuwe computer boot je dan vanaf die CD en vervolgens wordt Ubuntu geïnstalleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zoals je elk ander besturingssysteem zou willen installeren. Nieuwste versie van ubuntu downloaden, op een bootable usbstick zetten, hiervan opstarten en instructies volgen.

Let wel: een moderne pc heeft tegenwoordig vaak 4 GB RAM of meer, het is dus al de moeite om met de 64-bitversie aan de slag te gaan.

Na installatie vind je op internet (o.a. op onderstaande site) veel info over hoe je Ubuntu eenvoudig naar je wensen kan instellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding