Dat ligt eraan hoe je ermee omgaat en of je de batterij met de juiste oplader oplaadt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Blackberry Playbook beschikt, net als veel andere tablets en notebooks over een lithium-ion batterij. Het herhaaldelijk herladen zorgt ervoor dat de capaciteit van de batterij terugloopt. Afhankelijk van de kwaliteit van de batterij mag je verwachten dat deze zo'n 3 tot 5 jaar meegaat. De vuistregel is ongeveer 1000x herladen.
In vergelijking met andere tablets, zoals bijvoorbeeld de iPad 2, scoort de batterij van de Playbook significant slechter. Niet alleen is de capaciteit zo'n 20% lager, maar bij maximale belasting houdt hij het nog niet de helft van de tijd van een iPad vol. Zie ook de Tweakers review.
Blackberry geeft tips om de levensduur van de Playbook batterij te verlengen (zie link), maar in het algemeen kun je het volgende advies in acht nemen:
- Gebruik zo veel mogelijk netvoeding.
- Laad de batterij niet volledig op en zorg ervoor dat deze ook nooit volledig ontladen wordt.
- Wanneer je de batterij een tijdje niet nodig hebt kun je deze het beste in de koelkast (niet de vriezer) bewaren op een halve lading. Ook als je de batterij niet gebruikt gaat de kwaliteit namelijk achteruit.