Mijn computer is vastgelopen en nu moet ik waarschijnlijk Windows 7 er opnieuw opzetten. Raak ik nu bestanden kwijt zoals documenten, e.d.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Dat kan, maar hoeft niet.
Je kan bijvoorbeeld de harde schijf van je vastgelopen PC tijdelijk in een andere, werkende PC inbouwen en zo je bestanden redden voordat je W7 opnieuw installeert.
Als je er voor kiest dit niet te doen, kan je ook na de nieuwe installatie nog wel bestanden terug halen met bijvoorbeeld een programma als Recuva.
Als je kiest voor deze manier zal je niet alles terug kunnen halen, het gedeelte wat overschreven zal worden door de nieuwe installatie zal je niet meer kunnen redden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De computer was eerst Vista, maar heb er heel snel de upgrade van Windows 7 opgezet. Nu loopt hij vast en geeft het scherm Boot Master en vraagt de originele CD erin te stoppen. Ik heb alleen de originele Upgrade CD maar dan gaat hij Windows 7 er opnieuw opzetten, hij geeft geen herstel optie. Ik ben bang dat ik alles kwijt raak of zet hij de Windows opnieuw in de Microsoft map?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, hij zet niet alles opnieuw in je Microsoftmap, bij een nieuwe installatie moet je harde schijf eerst geformatteerd worden, dat wil zeggen dat hij éérst helemaal leeg gemaakt wordt en dán wordt pas de installatie uitgevoerd.
Bij het formatteren echter, wordt de harde schijf alleen maar ogenschijnlijk leeg gemaakt, in werkelijkheid blijft alles er gewoon opstaan maar alle beschikbare ruimte wordt weer vrijgegeven zodat hij leeg líjkt, vandaar dat je met bijvoorbeeld een programma als Recuva bestanden ook weer terug kunt halen.
Probleem is alleen dat hij die nieuwe Microsoft map 'ergens' neerzet, als dat toevallig is op een plek waar eerst jouw documenten stonden ben je die kwijt.
Overigens weet ik ook niet of je met een upgrade DVD een complete installatie kan uitvoeren, een upgrade is immers iets anders dan een compleet nieuwe installatie.
Je zou ook de methode van robzombie hieronder kunnen proberen, ik heb het zelf nog nooit gedaan maar het klinkt alsof het zou kunnen werken.
Als het niet zoveel haast heeft zou ik er voor kiezen om iemand te vinden waar jij je harde schijf even in zijn PC mag stoppen, met die methode kan je gegarandeerd álles redden wat je wil redden.
Als je gewoon opnieuw installeert, ja. Er is een mogelijkheid tot backup: let goed op want er komt een technisch verhaal aan.

Doe je de Windows cd/dvd erin. Start op met de schijf (dit kan meestal door in de BIOS hard op f12 te rammen) er verschijnt een bootmenu waar je de cd vervolgens kiest (de toets kan afwijken, f8 word ook wel eens gebruikt) Gooi er in de tussentijd een USB stick of externe hdd in waar je de bestanden op zet.

Eenmaal in het installatieprogramma, klik je niet op "nu installeren", maar onderin staat iets van "repareer je computer". Klik op de opdrachtprompt. Je krijgt het welbekende zwarte scherm met witte letters.

We gaan nu de inhoud die je wilt bewaren kopiëren naar de USB of hdd. We gaan er even van uit dat je kapotte Windows op C: staat en je USB stick F: is, dit kan natuurlijk anders zijn!

Type het volgende commando:
Xcopy C:\ F:\ /S /W
Hij kopieert nu alle bestanden van C: naar F:. Je kunt zelf kiezen welke map je wil kopiëren door het adres van C: te veranderen. Bijvoorbeeld: C:\naam\naam\

Succes! Het is even werk, dus ga er rustig voor zitten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met behulp van een Ubuntu live cd, kan je je harde schijf benaderen, en bestanden die je wil behouden naar een stick kopiëren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het (opnieuw) installeren van windows zal het installatieprogramma 'zien'dat er al een windowsversie aanwezig is en in een "windows.old" map zetten.