Kan ik een bestandsmap met foto's in Win 7 NIET automatisch laten sorteren?

Beste mensen,

Heb een map met veel foto's op mijn harde schijf staan. Elke foto heeft een naam plus een extensie. B.v. Foto001.jpg, Foto002.jpg, Foto003.jpg enz enz...

Deze fotobestanden worden op alfabetische volgorde in die map op naam gesorteerd. Het sorteren kan ik veranderen dat weet ik, maar ik wil graag een willekeurige volgorde van al die foto's in die map zodat ze totaal NIET worden gesorteerd.

Mijn bedoeling is dat ik b.v. het bestand Foto0097.jpg, als eerste in de map wil zien en het bestand Foto003.jpg op de 53e plaats, bijvoorbeeld.

Slepen en neerzetten gaat niet want het bestand springt vanzelf meteen weer terug op zijn oorspronkelijke plaats.

Iemand een oplossing?

Toegevoegd na 1 minuut:
En...alle bestandsnamen veranderen lijk me geen ideale oplossing...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

sorteer ze op bestandsgrootte, dat lijkt me een totaal willekeurige sortering, want ze zullen nooit allemaal wel een net iets andere grootte hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+goed idee, niet willekeurig, maar toch.
In linux zou ik wel een script kunnen klussen, onder windows moet wel iets met windows powertools (zo heet dat toch?) kunnen. Of programmeer iets in visual basic, python, of een andere redelijk toegankelijke programmeertaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je doel is om de foto's in willekeurige volgorde te vertonen zijn er opties genoeg: de meeste slideshow programma's kunnen dat gewoon. irfanview bijvoorbeeld.
Sinds Windows Vista is de optie om bestanden in mappen naar eigen inzicht te ordenen verwijderd. Veel mensen zien dit als een gemis. Er is echter, een nogal omslachtige workaround:
Snelkoppelingen hebben een commentaar veld, waarop je kunt sorteren in Explorer. Dus door snelkoppelingen naar al je foto's te voorzien van commentaar kun je ze handmatig sorteren.
Stappenplan (Windows 7):
1. Maak een nieuwe map aan waarin de snelkoppelingen naar de foto's komen te staan.
2. Selecteer alle foto's en sleep ze (met de rechter muisknop ingedrukt) naar de nieuwe map en kies ervoor om snelkoppelingen te maken in het contextmenu dat verschijnt.
3. Open de nieuwe map met snelkoppelingen en sorteer ze op 'Commentaar'. (Te vinden onder 'Meer...')
4. Pas de commentaar velden van de snelkoppelingen aan, zodat de alfabetische sortering van het commentaar de sortering weerspiegeld die je wilt bereiken.

Zie de onderstaande link voor het gerelateerde forumonderwerp op het ontwikkelaarsnetwerk van Microsoft.