Kun je XP of vista zelf aanpassen?

Als je heel handig bent, kun je dan het script van het besturingssysteem zelf wat veranderen?
Je eigen handige opties inbouwen.
Of eventueel (voor jou) overbodige zaken eruitslopen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoek eens op "tweak vista" (inclusief aanhalingstekens). Je vindt dan een groot aantal sites met informatie over het aanpassen van Vista aan jouw wensen.

Je kunt zelfs de installatie-DVD aanpassen. Zet een kopie van de installatie-DVD op je harde schijf, gebruik het programma dat de installatieprocedure aanpast, en kopieer het resultaat van je harde schijf naar een nieuwe DVD.

Als je nu vanaf die nieuwe DVD installeert, krijg je meteen bij installatie al een versie van Vista die aan jouw wensen is aangepast.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

XP en Vista zijn geen open source programma's. Dit betekend dat je de code die geinstalleerd wordt niet zelf kunt aanpassen.

Wel worden bij zowel vista als XP een heleboel extra programma's mee geinstalleerd (patience, paint, enz). Deze programma's kun je er later zelf wel weer afgooien.

Ook allerlei instellingen en veranderingen in het registry en boot files kunnen helpen. Maar het besturingssystem opzich kun je niet veranderen.

Als je dit wil doen zul je naar linux of debian distributies moeten kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
via services.msc kan je al heel veel dingen uitzetten..
Verder kan je ook je desktop opmaken. De naam hiervoor weet ik even niet. Je moet wel de rechten er voor hebben, dus op het werk kan het zijn dat je niet naar services.msc kan.

Hier wat meer:
http://pc-en-internet.infonu.nl/tutorials/1937-opstartscherm-van-windows-xp-veranderen.html
en hier
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=320709
Zie hier ook de post van leofact.

Even googelen helpt een hoop.