Beste thommetje63,

Ja, zeker! dat heb ik ook gedaan.
Verstandig is wel om eerst voor de veiligheid een backUp van alle bestanden op de Harddisk te maken op DVD's of een externe harddisk aansluiten.

Opnieuw OSX10.6.8 installeren kan op 3 manieren:
1:
Kunnen alle Programma's en Bestanden gewist worden:
De harddisk opnieuw formateren (wissen) met install DVD met behulp van programma 'Schijfhulpprogramma'.
en verder gaan met installeren van OSX10.6.8
2:
Heb je op harddisk alle Programma's en Data op meerdere partitie's (=gedeeltes op gesplitst) is het gemakkelijk om op een andere partitie OSX10.6.8 te installeren met de DVD.
3: (via een slim omweggetje)
Heb je op harddisk alle Programma' en Bestanden op 1 partitie staan (alles bijelkaar)
Maak een volledige kopie van gehele (opstart) Harddisk op
een externe Harddisk.
Kijk of je van deze externe Harddisk kunt opstarten via het
programma 'Systeemvoorkeuren'-> kies programma 'Opstartschijf' en klik op de externe Harddisk icoon.
Doe een Herstart of opnieuw opstarten.
Als het goed is gaat de kopie op de externe Harddisk opstarten.
Lukt dit niet:
Herstart de Mac.
En direct de 'alt ' toets ingedrukt houden.
Er verschijnt nu een keuze menu van alle opstartbare systemen, klik dan nu de Externe Harddisk icoon en als het klopt wordt de Mac via de externe Harddisk opgestart.
Als het bureau blad er is kun je de install DVD in de Mac plaatsen en de harddisk opnieuw formateren (wissen) met install DVD met behulp van programma 'Schijfhulpprogramma' en verder gaan met installeren van OSX10.6.8

Succes!

Toegevoegd na 30 minuten:
Nog even een kleine tip: (GUILD)
Wil je een Externe Hardisk opstartbaar maken,
De harddisk opnieuw formateren (wissen) met behulp van programma ‘Schijfhulpprogramma’.
Klik in het linker venster op de gele Externe Hardisk icoon,
kies nu voor Parititoneren; Volume indeling....1 partitie of meedere. Onder dit venster van volume-indeling is de knop
Opties... Klik op deze knop.
Nu wordt gevraagd op welke manier u de schijf wilt gebruiken,
Klik nu op GUID-partitietabel. en op OK.
Weer terug beland op het vorige programma scherm, en klik
op de toets 'Pas toe'
Nu wordt de externe schijf gewist en geformateerd en is nu
opstartbaar gemaakt als er een Mac systeem wordt geinstalleerd.