Hoe maak je een dualboot?

Ik wil graag 2 partities met Windows 7. De ene voor normaal gebruik en de andere voor spelletjes etc. Zodat die voor dagelijks gebruik niet beschadigd als er een schadelijk programma bijvoorbeeld wordt geinstalleerd

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb al 2 partities

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Dat kan door een bootloader te installeren:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_boot_loaders

Als ik me niet vergis, heeft Win7 trouwens een bootloader aan boord. Tijdens het installeren zal hij vragen of je hem naast de huidige Windows-installatie wilt installeren of er overheen. Het eerste dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het niet beter een extra gebruikers account te maken ?

Ik heb ook mijn twijfels dat je 2 keer dezelfde windows 7 op dezelfde pc kan zetten met hetzelfde serie nummer ?
nooit geprobeerd,iemand misschien en antwoord daarop ?

maar wat je moet doen is in e lk geval de hd schijf waar nu windows opzit te verkleinen
dat kun je doen via
rechtsklikken op deze computer
beheren
opslag
schijfbeheer
rechtsklik op je c schijf
volume verkleinen kies je grootte
herstart
dan zie je in elk geval dat de schijf kleiner is
daarna de windows dvd er in en er mee opstarten

kies dan om windows te installeren op de vrije ongepartitioneerde ruimte
De rest regels zich vanzelf
hopelijk werkt het activeren
succes
maak wel eerst een backup etc
capthavoc
12 jaar geleden
Je kan een dualboot instellen met software EasyBCD, maar als het over hetzelfde besturingssysteem gaat (win7) en je wilt deze niet uitkleden, is het misschien beter om 2 accounts te maken, zoals hier reeds vermeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaah! Multibooten is handig! Ik raad je aan om er ook disk images bij te gebruiken, dan ben je helemaal flexibel. Ik moet er meteen bij zeggen dat ik met windows 7 geen ervaring heb. Wel met XP.

Wat ik je aanraad:
Download de UBCD (http://www.ultimatebootcd.com/) en brand die op CD of zet 'm op USB stick.

Maak (bij voorkeur op een nieuwe schijf) 2 (of 3, waarom geen 3 windowsen?) primary partities, 1 extended. In de extended partities maak je een partitie voor je data (of meer als je wilt) en 1 kleine ouderwetse FAT16 partitie. Bijvoorbeeld helemaal op het einde.

Vervolgens installeer je Windows op de eerste partitie.
Als je Windows daarna op de 2e partitie installeert, krijg je als het goed is al vanzelf een bootmenu, maar op de UBCD staat een tooltje XOSL dat een veel mooier en geavanceerder menu geeft. Je kan Windowsen verplaatsen met Partition Saving (ook op de UBCD). Een Windows die op Partitie 1 staat, kan je kopieren naar partitie 2 of 3. Vervolgens kan je met XOSL (eXtended Operating System Loader, ook op de UBCD) een menu installeren (kies de optie: installeren naar dedicated FAT partitie, en kies de kleine partitie die je eerder hebt aangemaakt. Met XOSL kan je alles aan de praat krijgen. In XP moet je dan nog 2 dingen doen: In de registry de koppelingen weghalen tussen partities en drive-letters (Anders denkt windows op partitie 2 dat partitie 1 de C-Schijf is, dat wil je niet) en de boot.ini aanpassen. In de gauwigheid vind ik met Google een paar forum posts die claimen dat het meteen moet werken, maar ik ben zelf eerlijk gezegd wat minder optimistisch.

Met Partition Saving kan je ook een hele partitie naar een backup bestand kopieren, zodat je altijd een schone windows terug kan zetten!

Ik denk wel dat het je een aantal leermomenten gaat kosten voordat je het werkend hebt, maar dan heb je wel een heel mooie opstelling! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de volgende stappen zijn voor als je een bootable installatie cd of usb hebt.

1. steek de cd/usb in de computer
2. start opnieuw op
3. als het goed is wordt er gevraagd voor het opstarten vanaf je cd of usb. gebeurt dit niet dan moet je de opstart volgorde veranderen via het BIOS(meestal kom je er door op F12 te drukken tijdens het opstarten.
4. is stap 3 gelukt dan ben je begonnen met het eerste gedeelte van de installatie. na een paar stappen die moet volgen(afhankelijk welke pc je hebt) kom je in het belangrijkste gedeelte. je moet een nieuwe partitie maken op bijv station C
5. druk hiervoor op de toets C van create
6.selecteer de aangemaakte partitie en druk op enter om de installatie van windows te beginnen.
7. het oude besturingssysteem blijft. er worden twee besturingssystemen op een schijf geinstalleerd

tijdens het opnieuw installeren van windows kom je hier ook maar dan moet je de oude partitie verwijderen en een nieuwe maken (c). de oude partitie wordt dan geformatteerd
nu maak je gewoon een tweede zonder de oude te wissen.