kan je ubuntu naast windows draaien?

ik heb windows 7 32 bit op mijn laptop staan... hij draait deze zonder enige problemen... maar ik vind ubuntu ook een leuk bestuuring systeem maar wil de windows niet kwijt... dus ik vroeg mij af of het niet gewoon mogelijk is om ubuntu naast windows te draaien zonder dat gezeur dat windows niet meer werkt... laten we zo zeggen dat ubuntu dus niet mijn hoofd besturing systeem moet worden

nou ben ik met wat googlen wubi tegen gekomen: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer
maar vroeg mij toch nog steeds af of deze niet mijn windows over installed?

Toegevoegd na 22 uur:
Probleem is al opgelost denk ik,
ik heb gewoon wubi erop gezet.
wubi blijkt dus letterlijk gewoon een programma te zijn... je installeert hem gewoon als software... althans als ik bij geinstalleerde software kijkt staat hij daar tussen dus ga ik ervan uit dat je ubuntu ook weer zonder problemen kan verwijderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee daarom informeer ik dus ook eerst even lol

Antwoorden (6)

Ja dat kan gewoon, je moet dan straks kiezen welk OS je opstart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik al een tijdje VBM en heb daar nu ook win8 op draaien wanneer ik daar wubi opzet dan krijg ik geen keuze te zien als ik hem opnieuw opstart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je de gewone installatie cd downloaden en gewoon booten. Ook hier blijft je windows installatie gewoon intact.
Als je alleen een beetje wilt experimenteren met Ubuntu (linux), dan kun je het ook installeren op een virtuele machine. Daarmee draai je linux gewoon binnen een veilige omgeving onder windows. Werkt prima en Windows heeft er totaal geen last van.

Neem bijvoorbeeld VirtualBox.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik al een tijdje VBM en heb daar nu ook win8 op draaien wanneer ik daar wubi opzet dan krijg ik geen keuze te zien als ik hem opnieuw opstart. ik wil letterlijk ubuntu naast mijn windows kunnen draaien.
en ook als ik dat zou willen hem zonder problemen hem kan verwijderen
het kan ik heb het zelf ook als je je computer opstart moet je kiezen windows of ubuntu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zorgen voor vrije ruimte op je schijf, de moet geformatteerd kunnen worden naar een ander filesystem. Daarna kan je opstarten van een linux cd én deze zal je stapsgewijs door de installatie loodsen. Een opstartmenu wordt dan automagisch gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is nou net wat ik NIET wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt naast de windows gezet, dat staat toch in je vraag?
Ik heb hier versie 11.10 draaien en die vroeg netjes tijdens de installatie of ik hem naast Windows wilde installeren. Het lukt dus allemaal gewoon. Ubuntu is echt geweldig. Ik zou niet terug naar Windows willen. Maar soms is het nodig om bepaalde Windows software (waar geen variant voor Ubuntu voor beschikbaar is) te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik ubuntu al een jaar of 10,windows niet.
een schijfje van ubuntu kun je gratis bestellen op de site.1 of meer. het is allemaal gratis.met dat schijfje kun je ubuntu opstarten en er mee werken.of installeren naast windows.dat kan iedereen.of downloaden vanaf de linux ubuntu site en branden.kijk op de site
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Site is: http://ubuntu-nl.org