Is een processor kloksnelheid belangrijk voor een laptop?

Ik wil graag een laptop kopen.
Maar ik weet niet of processor kloksnelheid belangrijk is.

en wat betekend het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.9K

Het beste antwoord

De kloksnelheid van de computer is wel degelijk belangrijk, voor bijv. gamen, grote programma's en meerdere programma's naast elkaar te draaien.

een kloksnelheid van 1Ghz betekent 1 miljard berekeningen per seconde. Dus als je een kloksnelheid hebt van 2,53 Ghz heb je 2.53 miljard berekeningen per seconde.

Een processor heeft een x-aantal cores. Elke core heeft een kloksnelheid. Vaak zie je tegenwoordig dual- en quad cores. Dual zijn 2 cores en quad zijn vier cores.
Als je een quad core processor hebt met een kloksnelheid van 3.00 Ghz heb je (3.00 * 4 =) 12.00Ghz totaal.

Verschil tussen processors ga je pas merken met bepaalde games, programma's etc. Vaak heb je voor games minimaal 3.00Ghz nodig (totaal) maar adviseren ze om 6.00Ghz voor optimale prestaties.

Een laptop met een Intel processor (heb geen ervaring met andere fabrikanten) heeft vaak een i3, i5 of i7 processor. De prijzen verschillen echter heel veel. i7 is voor de laptop die veel aan moet kunnen, i5 voor veelvoudig dagelijks gebruik en i3 voor dagelijks gebruik. Deze processors zijn allemaal quadcore dus aan te raden. (Ik zelf heb een i3 processor, zeer tevreden)

Nu je een indruk hebt wat het doet en waar het voor dient kan je alleen zelf inschatten wat je nodig hebt. Het is normaal voor een laptop om een kloksnelheid van ong. 2,00-3,00Ghz per core te hebben (ingebouwde turbo's niet meegerekend). In computers (towers) kan het ook ver boven dit getal zijn.
Kloksnelheid is belangrijk, maar het ligt aan de persoon zelf. Je moet niet teveel naar de kloksnelheid kijken als je het niet belangrijk vind.

Verdere vragen/uitleg is welkom.

Toegevoegd na 8 minuten:
Met dank aan mr. Tomaat; Niet alles van intel is geen quadcore.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ behalve dat je core snelheden niet zonder meer mag optellen. 6ghz wordt dus ook nooit gevraagd voor games aangezien 6ghz processoren niet bestaan, wel dualcore 3ghz procs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar hoe sneller hoe beter, dat staat vast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://ark.intel.com/products/53434/Intel-Core-i3-2330M-Processor-(3M-Cache-2_20-GHz) i3's en i5's in laptops zijn trouwens dualcores geen quadcores.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, die is nieuw voor me. Heb zelf quadcore... Zal het bijwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een i3 hebt heb je geen quadcore.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke laptop kan ik beter nemen?: Deze:
http://www.bol.com/nl/p/computer/hp-g6-1200sd-intel-pentium-b950-2-1-ghz-4gb-ddr3-ram-500gb-hdd-15-6-inch/9000000011729158/index.html?Referrer=ADVNLBES00202100099#product_overview Deze:
http://www.bol.com/nl/p/computer/acer-aspire-7250-e304g32mi-amd-brazos-e-300-4-gb-ddr3-ram-320-gb-hdd-17-3-inch/9000000011949773/index.html deze:
http://www.bcc.nl/compaq-cq57-304sd.html of deze:
http://www.bcc.nl/hewlett-packard-g6-1200sd.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ga je er mee doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik heb je een privé bericht gestuurd en ik zou je graag willen helpen bij je keus.

Andere antwoorden (2)

Als je het over een oudere laptop hebt dan is de kloksnelheid een belangrijke factor. Gaat het over een laptop die minder als 2 jaar oud is, dan is de kloksnelheid een verwaarloosbare factor en zijn zaken als de L2 en L3 cache veel interessanter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kloksnelheid betenkt hoeveel keer de processor tikt.
elke tik kan 1 ding(ik gebruik*) worden uitgevoert.
elk progamma heeft een bepaalt aantal * te gebruiken.
als je meerdere programma's hebt openstaan stapelen deze * dus op.
stel google gebruikt 40 miljoen *(dat is 40MHrtz) en een fotobewerk programma 850 miljoen *(850MHrtz) dan word dat 890MHrtz het gemiddelde wat een processor kan bereken zit tussen de 1GHrtz(1miljard *) en 2.5GHrtz dus dat zijn normale processors.
er kan ook meerdere processors in een laptop zitten dat zijn duo of quad.
als elke processor hetzelfde heeft heb je dus 4 keer het aantal wat die processor aankan.
dus je hebt programma's openstaan ter waarde van 1.6GHrtz en je hebt 4 processors met 0.75GHrtz elk dan kan je laptop het dus aan want je zit onder de waarde van 1.6 GHrtz want je laptop kan #GHrtz aan.
hopelijk was dit handig.
(tip:koop je een laptop met een duo of quad processor kijk even een video hoe je meer moet instellen want normaal staat er maar 1 ingeschakeld terwijl je er 4 hebt)