Waarom is het cpu-gebruik van laag, maar het geheugen in gebruik hoog?

Mijn computer is traag en na enkele maatregelen weet ik het niet meer... Mij viel op dat het cpu-gebruik (zoals het hoort wanneer je 'niets' doet) laag is, maar het gebruikte geheugen eigenlijk ALTIJD hoog is. Dan blijft er natuurlijk weinig geheugen over voor hetgeen ik aan het doen ben. Vooral bij ShockWave spelletjes verloopt de boel traag en loopt regelmatig uiteindelijk vast.

Mijn vraag is: Hoe kan het geheugen hoog zijn, maar het cpu laag? (Wat is de reden van het hoge geheugen?) De reden van mijn vraag is óók weer een vraag. Ik zet hem er maar vast bij: Wanneer de reden voor het te hoge standaard geheugengebruik achterhaald is, is hier dan ook een oplossing voor te vinden, waardoor ik dus weer zonder ongemak spelletjes online kan spelen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor nadere uitleg! :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
56 processen is wellicht wat veel, maar daar heb ik echt geen verstand van...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

zet deze er eens op,... de gratis versie en doe en deep scan die kan wel effe duren
let wel even op dat je windows legaal is
wat de kwetsbaarheid scan download alle updates van windows
capthavoc
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
Schijnbaar heb je advanced systemcare er al op dus
dat is dus afkomstig van iobit
maar wellicht helpt een update daarvan ?
en dan toch nog een keer een deepscan daarin zit ook al een defragmentatie bij in ik zelf ben niet zo weg van hitmanpro
die schijnt soms net iets teveel weg te gooien
bovendien is dat nogal dubbel op
teveel scan tooltje is ook niet aan te raden
en maar 1 virusscanner niet meer
dan wordt het toch eens tijd om te kijken of je programma weg kan gooien toolbars ed ? en tenslotte kan een verse installatie je soms echt helpen
door al dat scan gebeuren kan uren duren en uiteindelijk niets opleveren
dan is een verse installatie soms aan te raden
capthavoc
12 jaar geleden
mijn ideale schoonmaak combi is 1 virus scannner
en een online scanner (alleen in het geval dat er een virus is )
Advance systemcare
met de superhandig uninstaller ook erg handig www.malwarebytes.org en eventueel cccleaner meer heb je niet nodig Als je het daarmee niet op te lossen is dan
zet ik er altijd een clean install op
scheelt enorm veel tijd
kan wel lang duren voordat sp3 er op komt als je xp hebt dus
haal ik altijd apart de sp3 update voor xp er apart bij
(alleen via de microsoft site) tja en anders meer geheugen er in en anders maar een nieuwe pc ;)
capthavoc
12 jaar geleden
ah vista ? alle updates wel binnen ?
vista zou geen probleem moeten zijn maar ik zie wel dat je maar 1 gig geheugen hebt
er een extra rammetje bij zetten is wel nodig met vista
minimaal 2 gig
en dat is echt niet duur 15 euro per bankje ?
even naar een pcboer stappen en in laten bouwen doen ze wel ter plekke. succes
capthavoc
12 jaar geleden
ja hoor effe kleppie open kijken wat voor geheugen je nodig hebt bankje(s) eruit klik
nieuwe bankje(s) er in klak
10 min werk ;) http://www.youtube.com/watch?v=D1oTz-F6xME
Het hoeft helemaal niet zo vreemd te zijn, dat je CPU-gebruik laag is en je geheugen-gebruik hoog. Als je b.v. je browser alleen maar open hebt staan, en niet surft, dan is je CPU 0%, maar alle spullen die je nodig hebt van de browser, en direct beschikbaar moeten zijn, staan allemaal in je geheugen. Zelfde geldt voor je virus-scanner. Bij mij nemen deze programma's resp 146 en 56 MB geheugen in beslag bij een CPU gebruik van 0%.

Het lijkt mij dat 56 processen wat aan de hoge kant is. Ik heb er "maar" 36. Sorteer eens op geheugengebruik in de tab van taakbeheer, en probeer er eens achter te komen, welke programma's, toepassingen of processen het zijn, die erg veel geheugen gebruiken. Misschien is er bij het installeren van een programma wel ongevraagd een of andere vervelende toolbar zoals Babylon meegekomen, en heeft dat ding zich in je geheugen genesteld. Ook kunnen er allerlei programma's startklaar staan (b.v. quicktime) terwijl dat nergens voor nodig is.

Bijna alle processen kun je in Google terugvinden. Zo kun je via diverse bronnen te weten komen, wat b.v. svchost.exe of jqs.exe doet, waarom het wel of niet nodig is, en hoe je het eventueel uit kunt schakelen. Met 56 processen moet er best iets te vinden zijn, dat weg kan, of wat je uit je startmenu kunt halen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan DeeDee Ik heb je printscreen bekeken, maar daar valt het toch wel mee? En ik zie ook lang geen 56 processen staan, of heb ik een vuiltje in mijn oog, of begrijp ik het niet goed? Als je tijd hebt, gewoon er een uurtje voor uittrekken, en al die processen met google eens opzoeken. Het is ook best leuk en leerzaam, en je komt vast wel wat tegen wat weg kan. Zo zie ik iets staan als "quick launch", en dat kan vaak weg, omdat dat niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reaktie 1: dat heb je goed bekeken! Het is zonde van het geheugen, om al die quick launch toestanden erin te hebben. Die enkele keer dat je het nodig hebt, wacht je gewoon een halve seconde langer. Ik heb er nog eens even over nagedacht en 57 is wel veel hoor!! reaktie 2: daar is in zijn algemeenheid geen antwoord op te geven. Soms kun je iets verwijderen via configuratiescherm/software, soms kun je een icoontje met opties aanpassen (startup uitschakelen), soms moet je in msconfig iets eruit halen, en bij vervelende dingen, zoals die beroerde toolbars moet je zelfs heel veel dingen doen. Het valt echt allemaal te lezen via google. Er zijn heel veel sites die informatie geven over de betekenis van die proces-namen. Ik raad je aan, om als je er mee aan de slag gaat, NOOIT af te gaan op één bron, maar altijd het met een 2e bron of 3e bron te checken. In zo'n bron staat vaak precies hoe je iets weghaalt, als dat veilig is. Als je twijfelt kun je het ook altijd op internet vragen (b.v. hier op goeievraag, maar ook op forums als helpmij.nl) Ik wed dat als je er mee aan de slag gaat, je minstens 15 items uit je proces list weg kunt halen, en er veel geheugen vrij komt! Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan hoor!
Die adobe is ook een prima kandidaat om weggehaald te worden! Je laatste vraag: daarvoor heb ik niet genoeg kennis in huis, om die echt goed te kunnen beantwoorden. Het startproces op zich is niet zo'n punt: dat vertraagt de boel niet zo, maar als het eenmaal opgestart is wel. Ik haal daar zelf weleens iets weg, maar dan niet op eigen initiatief. Ik doe dat alleen, als ik 3 of 4 duidelijke bronnen heb, hoe het moet, en of het echt veilig is. Vaak vraag ik het bij twijfel ook nog even op een forum of zo. Overigens is het ook zo, dat als je rare quick launches op een simpele manier verwijdert, ze ook automatisch uit het startmenu verdwijnen.
Dat het geheugen gebruik hoog is kan ook liggen aan de instellingen van je systeem. Het systeem laad namelijk alvast programma's in het geheugen die jij vaak gebruikt. Op die manier kunnen programma's sneller opstarten op het moment dat jij ze wil gebruiken.
Dat je CPU gebruik laag is, is ook normaal. Deze gaat alleen omhoog als jij de computer een zware taak laat uitvoeren zoals een afbeelding genereren of een spel spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhouding van de Proccesor en het werkgeheugen is niet goed, aan uw taakbeheer kan ik afleiden dat er 1024 MB aan werkgeheugen in uw Pc ligt. in combinatie met een Dual core proccesor is dat weinig.

Om dit een beetje in verhouding te brengen kunt u 2 of 4GB aan geheugen overwegen.
Dit zal uw computer tegelijkertijd sneller maken!