Hoe kan ik bijv. een *.log -kb*.log zoekopdracht doen op WinXP?

Dus in de zoekresultaten wil ik alle log-bestanden vinden, uitgezonderd die bestanden die met kb beginnen.
Het min-teken werkt niet binnen het zoekvenster.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kwam nog deze zoekopdrachten tegen voor Windows 7. Weet zo niet of ze werken voor Windows XP: http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/Advanced-tips-for-searching-in-Windows
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas... Werkt niet. Net dit geprobeerd: *.log NOT kb*.log Laat ie toch alle kb*.log bestanden zien.
Wat een prutsers daar bij Microsoft... Het is toch logisch dat je zo'n eenvoudige zoekopdracht moet kunnen doen :).
(Ook 10 jaar geleden.)

Antwoorden (1)

Een directe methode ken ik niet - tenzij je een specifiek programma gebruikt, natuurlijk.

In XP kan het als volgt. Doe je zoekopdracht naar *.log . Sorteer daarna de resultaten alfabetisch op bestandsnaam. Nu staan alle bestanden die kb*.log heten bij elkaar; je kunt nu dus heel eenvoudig alles selecteren dat *niet* kb*.log heet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima methode +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die methode kende ik al... Maar eigenlijk wil ik gewoon betere zoekmogelijkheden. Het komt ook voor dat ik verder wil specificeren - meer uitzonderingen wil maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
In dat geval zou ik Linux gebruiken, of een emulator die een deel van de Linux-omgeving implementeert onder Windows. Alternatief is te zoeken naar *.log en het resultaat in een tekstbestand te zetten - dat kan met de standaard XP-methoden. Vervolgens kun je één van de vele grep-tools loslaten op dat tekstbestand. Zelf zou ik in dat geval UltraEdit gebruiken - die editor kent grep-mogelijkheden met regex-zoekopdrachten. Dat is niet omdat UltraEdit de beste tool zou zijn, maar omdat ik UltraEdit al heb en ken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"...Alternatief is te zoeken naar *.log en het resultaat in een tekstbestand te zetten - dat kan met de standaard XP-methoden." Dat kan ik met het dir-commando doen... Ik denk dat je dat bedoeld?
(Bijv. dir *.log /s > results.txt.)
Maar da's veel te omslachtig. UltraEdit: dat is dan binnen je Linux-omgeving? (Greppen doe je alleen onder Linux, toch?)
Ik zoek eigenlijk toch een Windows methode :).
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik dacht inderdaad aan het dir-commando. UltraEdit is mijn favoriete tekst-editor onder Windows. En tegenwoordig ook onder Mac en Linux, als ik het goed heb - zo niet, dan komen die versies binnenkort uit. Zie http://www.ultraedit.com/ . Ik heb een lifetime license gekocht. UltraEdit kent een eigen variant van grep, de Unix-grep, en de Perl-grep. Hij heeft geen problemen met het editen van bestanden die groter zijn dan je RAM.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp ik het goed: je kunt _vanuit ultraedit zelf_ zoekopdrachten (bestanden, dus niet de inhoud) doen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee. Met "dir >lijst.txt" en dan lijst.txt openen in UltraEdit, kun je grep doen. Dit kun je in één batch-bestandje zetten. In UltraEdit kun je wel een grep-opdracht loslaten op de *inhoud* van een boel bestanden tegelijk. Je zou dus alle bestanden *.log kunnen doorzoeken op regels waarin 'lijst.txt' voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Met "dir >lijst.txt" en dan lijst.txt openen in..." Aj... Ja, was ik al bang voor.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk de computer starten van een Linux-DVD. Dan kun je op de command line spelen zoveel je wilt... ;-)