De gratis Windows7 upgrade wel, of niet instaleren?

Gisteren door omstandigheden een maand eerder dan gepland een nieuwe pc gehaald. Deze Compaq Presario CQ50 serie draaid op Windows Vista Home Premium en heeft via de HP een gratis Windows7 upgrade...

Nadat ik alles heb overgezet en waar nodig heb geupdate en/of upgrade heb ik de Windows7 upgrade ook maar geregeld...

Nu moet ik zeggen dat deze Vista versie zeer (goed) overzichtelijk is. Als alles goed is ligt over 4 weken (na mijn vakantie) de Windows7 upgrade op mij te wachten...

Maar is het dan verstandig om deze direct te upgraden? Of gewoon, zoals het advies van de winkel en HP (telefonisch) even een paar maanden afwachten tot de eerste sp update(s) er is/zijn?

Mijn opa zei altijd: "alles wat/dat gratis is moet je aanpakken!" Alleen zit ik nu gelijk in dubio...

De gratis Windows 7 upgrade wel, of niet instaleren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Windows 7 is een beetje wat Windows 98 over Windows 95 was. Dat wat het eigenlijk moest zijn. Het is even wennen vanaf XP, het is zelfs even wennen vanaf Vista, maar alleen maar ten goede (afgezien van het feit dat het startmenu niet meer in classic mode kan, maar daar heb je bijvoorbeeld VistaStartMenu voor).

Ik zou dus zeggen: Ja, upgrade (of je hem gratis hebt of voor een heel zacht prijsje), je gaat er meteen mee vooruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is niet gratis, de rekening krijg je pas als je niet meer zonder kunt... Ik zeg toch elke keer steeds weer dat reclamejongens geniaal zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ervaring blijkt keer op keer dat windows allerlei problemen heeft in de eerste versie van een nieuwe editie.

Tenzij je een hobbiest bent die het leuk vind met computers te knoeien zou ik een paar weken wachten en de kat uit de boom kijken. 2-4 weken na de release weet je of er grote problemen mee zijn. Zo niet, kan je installeren. Anders wachten tot de eerste SP uit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval heb je geen gratis upgrade, maar een voucher gekregen voor een upgrade omdat er bij de verkoop duidelijk was dat er binnenkort een upgrade komt van het besturingssysteem. Het is dan netjes van de winkelier om zo'n aanbod te doen, zodat je niet binnenkort met een verouderd besturingssysteem zit. Dit aanbod doen alle (?) leveranciers momenteel. Het is dus geen addertje onder het gras of zo.

Als je Vista (net als ik) fijn vind werken, dan zou ik eerlijk gezegd geen reden kunnen bedenken om niet up te graden. Windows 7 gaat verder op Vista, maar is sneller en hopenlijk nog veiliger en van wat ik heb gezien nog gebruikersvriendelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de ene kant zeg ik ja doe maar, aan de andere kant zou ik het laten zoals het is.

Never change a winning team/formula.

In vista kwam ik ook in het laatst stadium regelmatig fouten en errors tegen, met name bij het afsluiten van Windows.
Dit kan ook gebeuren in Windows 7, echter is het zo dat in W7 ook fouten zitten die nog niet zijn ontdekt doordat er nog te weinig mensen mee werken.

Eigenlijk is de vraag, wil je met je nieuwe laptop en nieuwe start en z.s.m. beginnen met W7 of kies je voor het Vista doordat deze langer is getest en waar de kinderziektes al uit zijn?

Welke optie je kiest, geen van beide zal zonder fouten/problemen blijven werken. Door software te installeren/herinstalleren, door te surfen, kortom door je computer te gebruiken kunnen er fouten ontstaan. Deze zijn helaas niet te voorkomen.

Ik persoonlijk heb gekozen voor W7 Ultimate en heb bewust gekozen voor de 32bit versie. Ik test het voor mezelf en om dit OS beter te leren kennen en ik ben niet al te bang voor fouten die veroorzaakt worden door de OS
Het verschil met Vista is stukken kleiner dan XP naar Vista.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je asje-asjeblieft ook de rest lezen :P Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat er dus om dat iets dat voor jou persoonlijk goed werkt, dus de team is in dit geval de gebruiker+OS, dan hoef je niet perse iets te veranderen. Dat Vista met andere mensen geen winning team is dan is het voor deze groep zeer zeker de moeite waard om te upgraden. Slechter kan het voor deze mensen toch niet, althans dit lijkt vooral te gelden voor veel Tweakers ;)
Windows 7 gaat in ieder geval NIET verder op Vista. MS hanteert het haasje over systeem. Er zijn twee ontwikkelgroepen. W98 -> W2000 -> XP -> W7

De andere groep heeft gedrochten als WME en Vista voortgebracht.

Mijn advies: zo snel mogelijk overgaan op W7 of definitief kiezen voor UBUNTU, sneller en veiliger….
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon doen. Windows 7 is geworden wat men eigenlijk in gedachten had voor vista. Bij vista is men op een heel andere tour begonnen dan met xp vandaar dat er ronduit veel kinderziektes in zitten. Diezelfe trend zie je vaker: win95 -> win98, win2000 -> xp
Eigenlijk is iedere vista gebruiker een beta-tester voor windows 7 ;-)