Hoe kan ik alles van mijn laptop af halen?

Ik heb een oude laptop ergens op zolder gevonden. Hij is erg traag want er staan heel veel programma's op geïnstalleerd. Hoe kan ik alles eraf halen? Een soort fabriek reset dus eigenlijk. Of kan dit niet en moet ik alle programma's gewoon via configuratiescherm verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K
capthavoc
12 jaar geleden
weet je ook de spec van die laptop staat er xp of een oudere versie ?

Het beste antwoord

Als je deze computer op start krijg je een aantal mededelingen van het apparaat.

Een ervan kan de optie "systeem herstel" zijn.
Als de computer dat tijdens het opstarten geeft is dat een optie die terug gaat naar je fabrieksinstellingen.
=> Kies die optie en je krijgt een schoon systeem.

Komt die optie NIET voorbij TIJDENS het opstarten dan kun je, bij een windows installatie, nog zoeken NA het opstarten naar een "systeem herstel punt" dat helemaal terug gaat naar je eerste installatie, maar de kans is gering dat een dergelijk systeemherstelpunt nog opgeslagen is op die computer.

In dat geval kun je inderdaad het beste, bij een windows-installatie, via je configuratiescherm een voor een de programma's verwijderen.

Voor je registry is het het beste wanneer je na ieder verwijderd programma je computer herstart. Ze maakt dan je geheugen even helemaal leeg en geeft de plaatsen in je registry weer vrij voor andere acties.

Een windows registry raakt namelijk in verhouding snel in de war. Vergeleken bij een OS X of een linux besturingssysteem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Onder het opstarten alt + f10 indrukken. Dit is een complete reset.
Ik weet niet zeker of het bij jou laptop ook gaat werken maar in ieder geval succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De harde schijf formatteren en het besturingssysteem opnieuw installeren.

O.a. hier een tutorial te vinden:
http://pchelper.nl/besturingssystemen-kennisdatabase-73/xp-hoe-formatteer-ik-mijn-pc-14547/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is dit erg moeilijk zoals ik had. Mijn hele windows is weg gegooit en er is een nieuwe windows op gezet enndan heeft al heel veel geholpen. Misschien als je iemand weet die goed met compiters om kan gaan om die te vragen of ie kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige computers en laptops hebben geen Windows meegeleverd gekregen maar een herstel CDRom, dan is er op de schijf een herstelpartitie aangemaakt. Anders is Windows installeren na het maken van backups het beste. Het installeren van Windows zal de schijf formatteren dus dat hoeft niet. Wanneer je eerst XP installeert en daarna Vista krijg je bij het opstarten een menu waarmee je beide besturingssystemen kunt gebruiken. Ik denk dat de harde schijf hiervoor niet groot genoeg is maar goed om te weten en dan heb je meteen twee partities.

Iemand die handig is kan de laptop ook sneller maken door bijvoorbeeld bij de schijfstations Indexeren uit te zetten en een vervelende virusscanner te vervangen door bijvoorbeeld "AVast!" Je kunt de taakplanner uitschakelen, de updates van Windows en andere programma's (wel handmatig doen) en met de opdracht "msconfig" op het tabblad Startup die dingen uitschakelen die je niet nodig hebt. Je moet daarvoor de namen die je tegenkomt even Googelen. In de programmagroep Opstarten staan onderdelen als de opstartversneller van Office en indexeerders die je daar weg kunt slepen. Controleer of de schijf niet helemaal vol is en defragmenteer de stations. Tenslotte controleer Windows met de opdracht sfc /scannow. Succes.