Heeft een virus toegang tot andere virtuele/logische schijven?

Ik gebruik nu twee harde schijven: 1 voor windows / apps, 2: data.

Ik ga een nieuwe laptop nemen en daar zit helaas maar één HDD in. Ik wil opnieuw logische schijven erop instellen, waarbij C:/ windows is en D:/ data. Maar ik vraag me dus af dat wanneer ik een virus heb, deze al mijn data 'opvreet' of alleen puur zich op mn C:/ richt.

Uitgaande van twee scenario's waarbij ik een .rar uitpak in (scenario 1) de C:/ ruimte en (scenario 2) de D:/ ruimte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een virus kan over komen, maar kan zich alleen nestelen in uitvoerenbare bestanden (zoals .exe .dll, enz) en in macro gevoelige bestanden (zoals word, excell, enz). Hoewel de laatst categorie minder gebruikelijk is.

Zelf heb ik om deze reden de C: partitie voor windows ingedeeld, waarin ik ALLE uitvoerbare bestanden heb staan. D: is uitsluitend voor data, jpg, film bestanden. Zonder een enkele uitvoerbare bestand.

Een virus kan zich daarom bij mij maximaal mijn C: partitie beinvloeden. Hoewel ik van beide een partitiebackup maak elke maand.

Een virus kan zich ook verspreiden via netwerk toegang naar andere pc's op het netwerk. Via USB-hdds.
Dus bij een vermoeden van een virus, direct je computer isoleren door de netwerkkabel eruit te halen (bij wifi, de router uitzetten), en geen USB-sticks/hdd's gebruiken.
Daarna via bv MiniPE op CD-ROM je computer opstarten en van daaruit de volledige partitie backups gaan terugzetten. Dit is het snelste en effectiefste, met maximaal een maand aan data verlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De d: is meestal wel veilig inderdaad
tenzij je bestanden download en rechtstreeks naar d: laat schrijven maar vaak zijn eventueel virus bevattende downloads dan nog niet actief (gewoon elk download scannen)
en dus makkelijk te verwijderen
maar zolang D geen aktief deel wordt van het systeem of een map bevat die een werkend deel van windows zelf is dan is er niet veel loos
capthavoc
12 jaar geleden
En dit is hoe je de schijf opdeelt:
Ga naar Start>uitvoeren en typ daar diskmgmt.msc
Nu zal er een schermpje komen dat even moet laden.
Dan klik je op de schijf die je wilt verdelen in 2, Rechtermuisknop>Volume verkleinen, en dan vul je in hoeveel MB groot de schijf moet zijn.

100GB=102400 MB
50GB= 50120MB
200GB=204800MB
250GB=254920Mb

daarna krijg je onderin het scherm in de balk een stukje waarin "Niet Toegewezen" staat.
Doe dan je rechtermuisknop hierop en klik op "nieuw eenvoudig volume."
maak de setup af, en klaar is kees!