Hoe kan ik een windows xp resetten

Ik wil hem zeg maar precies weer zoals hij uit de winkel kwam. Maar heb geen instalatie cd meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Heb je nooit een cd gehad? Dan kan het dat er een partitie op je HDD staat waarvan je windows opnieuw kan installen. Als je iemand kent die de CD wel heeft, zelfde versie dan kan je die gebruiken. Wel even je key opzoeken achterop kast of met een programmaatje jelly bean keyfinder.

Toegevoegd na 8 minuten:
Om te zien of je een installatie partitie hebt.
Configuratie scherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zomaar eventjes resetten van uw Windows XP installatie kan grootte gevolgen hebben als u niet precies weet waar u mee bezig bent.

Het is mogelijk dat er een zogenaamde herstelpartitie op uw Harde Schijf is geinstalleerd. Deze kunt u bereiken door tijdens het opstarten van uw computer (of laptop) herhaaldelijk op F7, F9, F10, F11 or F12 te drukken. Welke het precies is hangt af van het merk van uw computer. Ook is het nog mogelijk dat het om een andere Fkey gaat.

LET OP! Sommige computers openen de Bios als u up F2 or F10 drukt! Deze herkent u vrijwel direct door de oude "look" van het scherm. Als u deze krijgt, sluit hem direct af met de ESC toets zonder veranderingen op slaan.

Indien er een herstelpartitie is geinstalleerd, opent deze zichzelf wanneer u de juiste toets gebruikt heeft. U kunt dan de aanwijzingen op het scherm volgen om uw volledige computer terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Onthoud wel dat alle data op uw harde schijf verloren zal gaan!

Als u geen herstelpartitie heeft is er nog geen reden tot paniek. Vaak kunt u tegen een geringe vergoeding de herstel cd's en/of dvd's bestellen bij het bedrijf waar uw computer vandaan komt. Bijvoorbeeld HP of Dell. Zij vragen slechts om uw Product ID die u achter op de computer of onderop de laptop terug kunt vinden.

Als dit om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, kunt u nog het volgende doen. Ergens op uw computer bevind zich een Product Key van Windows XP. Dit is een tekenreeks van 25 tekens verdeeld over 5 tekenreeksen met daartussen een verbindingsstreepje. Hierop kunt u zien welke versie van Windows XP u bezit. Als u vervolgens met deze sticker (of liever met de computer) naar een computerwinkel gaat (MyCom bij voorkeur) zullen zij zonder enige moeite een cd voor u maken om uw computer opnieuw te installeren. U betaald dan slechts voor het cdtje.

Let bij deze laatste optie wel goed op! Wanneer u Windows XP zonder herstelpartitie of herstel cd's installeerd, is dit een volledige kale versie! Dat houd dus in dat vele apparaten in uw computer niet naar behoren zullen werken omdat zij zogenaamde Drivers missen. Ik raad deze laatste optie dan ook ten zeerste af om zelf te ondernemen. Het is beter dit door een erkend bedrijf of een kennis die er verstand van heeft te laten doen.