Is een 64bit besturingsysteem beter dan 32bit als je werkt met meerdere Cores?

Heb een pc voor iemand in elkaar gezet met de besturingsysteem Win XP x64

Dit is het systeem:
CPU AM3 AMD Athlon2 X3 3.2 Ghz
2 GB DDR3 1333

Ik weet dat x64 te maken heeft met het uitbreiden van geheugen boven de 4 GB

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

De termen 32-bits en 64-bits hebben betrekking op de manier waarop de processor (ook wel CPU genoemd) van een computer omgaat met gegevens. De 32-bits en 64-bits versies van Windows zijn ontworpen voor gebruik op computers met 32-bits of 64-bits processors.

64-bit versies van Windows kunnen meer geheugen gebruiken dan 32-bit versies van Windows. Het schakelen tussen processen wordt daardoor versneld. Als er meer gegevens in het Random access memory (RAM-geheugen) kunnen worden geplaatst, hoeft de vaste schijf niet te worden geraadpleegd bij het schakelen tussen processen. Hierdoor worden de prestaties van programma's verbeterd.

Een 64-bits computer kan twee maal zoveel gegevens verwerken als een 32-bits computer, en kan aanzienlijk meer RAM-geheugen (random access memory) adresseren. Daarom is een 64-bits computer een goede keus als u werkt met videobestanden, zoekacties in grote databases of spelletjes en andere programma's waarvoor complexe berekeningen en een grote hoeveelheid geheugen vereist zijn. Een 32-bits computer is echter geschikt voor de meeste programma's. Zo worden spreadsheetprogramma's, webbrowsers en tekstverwerkingsprogramma's ongeveer op dezelfde snelheid uitgevoerd op 32-bits en 64-bits computers.

Toegevoegd na 22 uur:
dus ja het is handiger om een 64 bit besturingssysteem te installeren op een pc met meedere cores, en die daarvoor ook bedoeld is.