wat moet je doen als je in een botnet zit?

Mijn bios is denk ik ook besmet en heb xp opnieuw geinstaleerd maar nog niet op net aangesloten want mijn routers is ook besmet kom niet meer in security instellingen. Graag advies hoe te handelen....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bios kan onmogelijk besmet zijn. Evenals je router. Het heeft puur te maken met je HDD en als je die formatteert zou je er vanaf moeten zijn.
Zorg dat je geen andere media aansluit zoals usb-sticks, usb-hdd, 2e hdd's die je niet formatteert of het internet voordat je goede beveiliging hebt opgezet.

Gebruik eventueel miniPE om even een veilige besturingssysteem op te starten.

Als je eerdere partitie backups hebt gemaakt kan je die gaan terugzetten.

---

Dus zorg dat een CD-ROM hebt/maakt (niet vanuit je computer) met miniPE. Formatteer van hieruit je HDD en installeer vanuit deze schone omgeving vanaf een CD-ROM opnieuw Windows.
Zorg dat je ook de laatste installaties en databases hebt van een goede virusscanner, zodat je die (nog steeds offline met internet) kan installeren. Activeer ook direct de firewall van windows.
De eerste actie na connectie met internet is om de Windows updates te downloaden en te installeren. Daarna kan je de laatste puntjes zetten op je beveiliging.

Scan (offline) je hele computer diepgaand en ben je veilig, maak dan een partitie backup zodat je dit een volgende keer niet nog eens zo rigoureus hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geprobeerd miniPE te downloaden maar de site is uit de lucht alleen via torrents of heb je een link?

Andere antwoorden (1)

Gebruik Hitman Pro. Een gratis viruscanner die enorm goed is, en snel.