Ik stap binnenkort over van Windows naar Mac, wat zijn de grootste verschillen? Heeft iemand tips voor beginnende Mac-gebruikers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Windows is overzichtelijker en sneller te begrijpen en doorgronden.
Verplaatsen van files bij een Mac is een gedoe
Safari is trager dan bijv. Firefox, test maar eens met Google Maps.
Het beeld is een rommeltje omdat alle programma's die open staan als losse vellen op een tafel liggen.
Je kunt er pas mee werken nadat iemand je het goed heeft bijgebracht, anders blijf je bezig.
Er zitten dingen op die je absoluut nergens voor nodig hebt maar die bij activeren van iets ook onbedoeld mee aangezet worden. Je moet dan weer gaan zoeken waarom en hoe uit te krijgen.
Mijn grootste bezwaar tegen een iMac is dat als je niet oplet het snel een chaos wordt in je computer.
Windows is wat dat betreft duidelijker in de opzet en makkelijker naar je hand te zetten.
De nieuwe muis is een geweldig ding maar soms ook helemaal absoluut zwaar klote. Ik heb twee muizen, een gewone + dat mac-geval.
Illegale programma's zijn er genoeg te vinden voor de iMac. Het mag niet maar net zoals bij windows wil je voordat je iets koopt ze eerst proberen zonder dat een fabrikant van software heel je computer volpompt met shit in combi met hun demo's.
Spelletjes doen het niet altijd.
Toetsenbordje is ook niet geweldig. Pak een volledig toetsenbord, dat werkt tenminste omdat je alles hebt waar het moet zitten. Van een auto zaag je ook niet de helft af omdat .... je waarom eigenlijk. Mac doet het wel, reden onbekend.
Vastlopen doet hij ook, regelmatig, maar dan alleen de programma's en niet het hele systeem.
Pomp hem helemaal vol met RAM etc. etc. want standaard is de iMac gewoon traaaaaaaaaaaag. Echt.

En dan heb je nog de iMacgebruikers die net doen alsof je hun nieuwe vriend bent, omdat je ook zo' n ding hebt. Ineens ga je ook hippe kleren kopen, zeg je dude tegen je pa en wordt je de helft trager omdat dat cool is.
Moet je willen.
Het schijnt dat meisjes het ook wel cool vinden als je zet dat er een hebt.

Oh, nog wat, de knopjes bij mac zijn ook te klein. Zul je vast in kunnen stellen maar waarom moet je dat zelf doen?

Nou, dat was het voor nu.

Ben ik een tevreden iMac gebruiker? Ja hoor. Maar ik vind hem vooral mooi. Er staat een hele snelle PC naast. Dat wel.
Het is zoals met een Ferrari. Daar doe je je boodschappen ook niet mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha geweldig nuchter antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auw.
Dat wou hij vast niet horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat ik maar 1 plusje kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist wel Tuna, dat gedoe met een roze bril hoeft van mij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen snappen de iMac beter dan volwassenen. Dus als je zo' n ding koopt dan trek een kind van de straat af en zet hem achter je computer en kijk wat hij/zij doet.
Ze vinden er hele leuke dingen op. Niet dat die dingen enig nut hebben maar ze zijn best grappig. Just for voor heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele kort door de bocht reactie van iemand die vast gerot zit in Windows. Een Mac heeft niet meer onnodige dingen aan boord als een PC, alleen zag hij het eerder, omdat het niet verstopt zit. Ik denk trouwens dat ie een ouwe tweedehands heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, daar heb je er weer een.
En minnen ook nog.
Toe maar.
Verder inhoudelijke info ontbreekt.
Ter info van mijn kant, ik heb al 15 jaar macs op de zaak, weet hoe ze werken maar vind het idioot dat jullie beweren dat de Mac een Godsgeschenk is. Lang geleden was de Mac beter, maar nog steeds met een hele hoop minpunten omdat veel software het gewoon NIET doet, KLAAR. En de software heb je nodig om centen te verdienen.
90% van de wereldbevolking had er helemaal niets aan.
Nu hebben de meeste er nog niets aan. En dat maakt dat het ding niet perfect is. Belangeaanniet.
Verder zijn ze omslachtig in het gebruik en moet je wat slimmer zijn om er mee om te kunnen gaan dan met een PC.
En dat is niet iedereen.

Andere antwoorden (6)

Compatibiliteitsproblemen is het grootste euvel. Aan de interface etc. Raak je wel gewend aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het begin is het echt heel moeilijk de overstap grote verschillen zijn egt het begin scherm en het is allemaal veel sneller
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben drie maanden geleden over gestapt en ik mis windows helemaal niet, het enige nadeel vind ik dat de windows producten voor de mac (denk aan messenger for mac) erg beperkt zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de sneltoetsen zijn anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede keus om over te stappen. Werk zelf al vanaf 1986 met een Mac en in die tijd nog nooit een virus of vastkoker gehad. Zeer stabiel systeem en dat kan je van Windows niet zeggen. Word, Exel en Powerpoint documenten kan je zo overzetten. Je zult versteld staan van de snelheid en vooral het gebruikersgemak. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Open Office doet het ook goed en is GRATIS. Even een tip.
ik gebruik al meer als 12jaar een mac :p mac werkt echt vlekkenloos echt je hebt nooit het probleem om de batterij eruit te moeten halen terwijl je computer loopt want hij loopt echt nooit vast ik had 12 jaar terug men eerste mac voelt raar aan! het is wel een stuk sneller en beter dan windows of linux want 1 je hebt al noooooooooit virussen! en 2 je kan er echt alles mee! dan heb je nu nog bij de nieuwste mac's osx echt een prachtig besturing's programma! :P ik ben er echt blij over alleen heb je soms wel dingetjes als jah iemand stuurt je een mail uit office (bijlage) nou die kan je niet openen maar daar bestaat ook een oplossing voor! je akn nu zelfs een office voor mac kopen! (2011) maar toch heb je soms toch dingen als adobe shok player nodig dat is nogal dom. maar als je nu zegt ik heb een mac en hebt toch spijt dat ik er 1 kocht kan je er altijd zelfs een windows op laten zetten! met het programma bootcamp of parallels desktop for mac ik heb dat zelf.Bootcamp staat al op je mac maar parallels niet dat koop je erbij voor zo'n 80€ maar ik wil maar zeggen maat mac is beter als windos ;-).