Ik wil een systeemkopie maken van de schijf waar Windows op staat en Program Files. Welke DVD's, van hoeveel GB kan ik daarvoor gebruiken?

Er staat momenteel 105 GB op C: Zijn er al grotere DVD's dan de 4.7? Want dan zou ik er vele moeten gebruiken voor de kopie. Komt de DVD+R in aanmerking? Hoe kan ik erachter komen welke soort DVD ik moet gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Op DVD dual Layer kan je 8,5 GB branden. Op een gewone DVD R gaat 4,5 GB. Je hebt ook beschrijfbare Blueray schijfjes van 25 GB, maar de branders hiervoor zijn duur.

Wat makkelijker is om een abonnement te nemen op Backup online van KPN. Je bent dan voor 5 euro per maand klaar en kan je hele PC dagelijks laten backuppen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je niet online wilt backuppen, dan is het veel goedkoper om een externe harde schijg te nemen van 320 GB. Die kosten een paar tientjes en minder dan steeds schijfjes kopen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je een externe schijf hebt kan je een image maken, bijvoorbeeld met Acronis. Bijgaande een artikel op schoonepc.nl over het maken van systeemkopieën.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een Samsung Spinpoint disk M80 (160GB/SATA) kost bijvoorbeeld maar 30 euro, bijna net zoveel als een 25 GB blueray schijfje! Persoonlijk zou ik dan een wat grotere harde schijf adviseren. Voor 80 euro heb je inmiddels 2 terabyte.

Toegevoegd na 1 uur:
In de bron ook links over het maken van een systeemimage op harde schijf. Dit is de snelste en goedkoopste oplossing. Online backup heeft het voordeel dat bijvoorbeeld foto's en andere data ook buiten huis worden bewaard (bij brand zouden die verloren gaan).

Toegevoegd na 1 uur:
TIP:

Voor Western Digital-harde schijven wordt de tool Acronis True Image Western Digital Edition (download: http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119) aangeboden en voor Seagate- en Maxtor-harde schijven de Nederlandstalige tool MaxBlast (download: www.seagate.com/www/en-us/support/downloads) aangeboden.

Mocht je een harde schijf erbij willen kopen, dan krijg je dus gratis dit pakket.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm, 105 GB online backuppen...? Ben wel benieuwd naar je upload snelheid dan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat incrementeel. Bij een langzame verbinding zal de eerste backup even duren. Ik had eerst een ADSL verbinding en de eerste backup duurde een paar dagen. Momenteel is de upload snelheid via glasvezel ongeveer 60-80 Mbps ;o) Bij langzame verbindingen zou ik een image maken met Acronis op een harde schijf en alleen de gebruikersdata backuppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel veel meer voor de optie een externe harde schijf. Ik bedenk me opeens dat ik er een heb, maar daar staan alle familie foto's op en andere dierbaar heden. Is het dan aan te raden daar een systeemkopie van mijn computer bij te zetten? Voor de ruimte zou het wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glasvezel is niet in heel Nederland aangelegd. Meestal alleen in nieuwe wijken.
En glasvezel van UPC gaat via de kabel en niet via een glasvezelkabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@CME: Je kunt een bestaande disk zeker gebruiken om de systeem kopie erbij te zetten. Kijk bij mijn link op schoone PC ook eens naar de software. Acronis is erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Shenley: Domtic vroeg alleen naar wat ik had. Hiervoor had ik een gewone ADSL verbinding en daarmee lukte het online backuppen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben met een 800 kb/s upload hier nog goed af...
Mijn ouders hebben ook een 50Mbit glasvezel liggen... voor een beetje TV een patience... :-((
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de vele adviezen heb ik besloten de externe schijf te gebruiken. Het werd een Samsung 320 gb.
Bedankt.

Andere antwoorden (3)

ja zou Blu-ray schijven kunnen gebruiken, mits je ook een brander heb.
deze hebben een capaciteid van ong 25Gb.
aleen het heeft geen nut om een directe kopie te maken van je windows of programfiles map.
als je dit kopieerd naar een andere pc zal deze niet de windows map kunnen overschrijven , en de programma`s in programfiles zal je ook niet kunnen opstarten. dit omdat deze bestanden geinstaleerd zijn op pc X dat is wat anders als pc Y :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op double density DVD's kunnen 8,9 GB. Op BluRays ca. 25 GB. Maar waarom zou je alles op DVD willen zetten? Als je een systeemkopie wil hebben, kun je beter de hele harde schijf op een andere harde schijf klonen of er een image van maken die je op een schijf ergens opslaat.

Je kan natuurlijk ook al de data eerst van de schijf verwijderen/backuppen en alleen het systeem op DVD zetten, maar dat helpt je maar matig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, een image op hard disk is een goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat geen data op C: maar hoe maak ik een image?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@CME: hoe je een image/ systeembackup maakt staat beschreven in de links bij mijn antwoord. Op C staat ook User Data overigens (bijv: C:\USERS bij Vista/Win7 of C:\Documents and Settings bij Windows XP).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen data op staat, hoe kom je dan aan 105 GB? Dat kunnen nooit enkel systeemdata en programma's zijn!
Al dat gedoe met die schijven, het is beter om een externe HD te nemen dat gaat ook sneller om je systeemkopie op te bewaren