Mijn Vaio / Vista is buiten gewoon traag. Hoe kan ik het best er weer een beetje snelheid in krijgen?

Simpele spelletjes zijn niet eens te spelen omdat hij te traag is. Is nu 1,5 jaar oud, eigenlijk altijd traag geweest maar ik speelde nooit spelletjes. Heeft het zin om de upgrade naar Windows 7 te doen? Kan ik als ik Windows 7 heb ge-upgrade nog terug naar Vista als het niet aan de versie ligt?

Toegevoegd na 1 dag:
buiten gewoon = buitengewoon

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is hij binnen sneller?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
buiten gewoon moet zijn buitengewoon

Antwoorden (8)

Op de manier dat je je vraag hebt gesteld meen ik op te maken dat hij vroeger sneller werkte. Ik weet niet wat de specificaties van jouw laptop zijn, maar laptops zijn over het algemeen niet erg geschikt om games op te spelen omdat de grafische kaarten in laptops niet zo erg 'goed' zijn. Er bestaan zeker wel laptops met meer geschikte grafische kaarten maar daar moet je ook extra geld voor neerleggen. Je kunt een grafische kaart in een laptop niet vervangen, en als je een dus een betere wilt zul je een andere laptop moeten aanschaffen.

Om verder terug te komen op je probleem; je laptop draait waarschijnlijk een stuk trager dan in het begin omdat er teveel processen tegelijk draaien.

Wat je zou kunnen doen om dit te verbeteren:
Zorgen dat je genoeg vrije ruimte over hebt op je C: schijf. Ik zou proberen altijd minimaal 1GB vrij te houden. (Prullenbak legen, cache van je browser clearen, etc.)

Software die je nooit meer gebruikt verwijderen.

Je PC Defragmenteren.

Je PC eens goed scannen, indien er stiekem ongewenste spyware processen in de achtergrond actief zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de huidige temperatuur heeft je accu veel minder capaciteit. Gewoon binnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou windows 7 kunnen proberen. Staat je harde schijf niet gewoon te vol? je kan ook CC cleaner downloaden, die haalt onzin van je harde schijf af daar werd mijn netbook ook sneller van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er staat nauwelijks wat op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je computer instaleert en download ook dingen die je helemaal niet nodig hebt en oom niet echt bij kunt, of waarvan je niet weet wat het is. CC Cleaner zoekt dit op en delete het allemaal. Maar als dat het niet is moet je misschien een grotere harde schijf aanschaffen. Ik zou eerst proberen windows 7 te instaleren en dan kijken hoe de computer werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CC cleaner: hoe kom ik daar aan? Harde schijf is nauwelijks vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/
daar kan je hem downloaden, succes
Als die spelletjes ook door windows 7 ondersteund worden zou ik zeggen "leeg maken die laptop en upgraden".Vista is één brok ellende net als windows millenium.Windows XP en 7 draaien sneller op een laptop dan vista.Aangezien jouw laptop 1,5 jaar is is deze beter geschikt voor windows 7.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle belangrijke documenten op een externe harde schijf zetten en de interne harde schijf formatteren en Vista opnieuw installeren, alle drivers erop, en dan alle updates en virus scanner van Avast, geen Norton of andere veiligheids pakketten, die zijn eigenlijk te zwaar voor een laptop. Probeer nu te surfen en kijk of de laptop sneller werkt. Zo ja, dan kun je het spelletje installeren en als het goed is werkt alles weer net zo snel als toen de laptop nieuw was. Is hij nog traag, dan zijn waarschijnlijk de updates de oorzaak, bij elke update wordt Vista ( maar ook Windows 7 en XP helemaal) zwaarder. Sla documenten die je niet altijd mee hoeft te nemen niet op op je laptop maar op een externe schijf, dan blijft je laptop een stuk leger en sneller werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Windows 7 upgrade is zeker aan te raden als je upgrade advisor dat aangeeft maar als je vista draait en hij zou dat normaal gesproken aan moeten kunnen dan is windows 7 zeker geen probleem. misschien wat meer geheugen ?

Ga dan gelijk de 64 bits versie er op zetten dat kan alleen al je clean installeert.
dan is je systeem ook meteen schoon
terug naar vista wil je dan al helemaal niet
misschien dat wat oudere games niet meer willen maar
dat is het enige risico maar zeker het zeker waard.
capthavoc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoorlijke aanname zonder enige kennis van het systeem.. 64Bits heeft alleen toegevoegde waarde als er meer dan 3,5GB geheugen in zit en anders heeft het absoluut geen zin en is het alleen maar langzamer omdat processen over het algemeen meer geheugen in beslag nemen. Dat zou de boel dus juist langzamer maken
Kijk eerst eens hoeveel intern werkgeheugen er is. Voldoende werkgeheugen levert winst op. In combinatie met het bepalen welke programma,s automatisch mee mogen opstarten bepalen en je systeem eens goed scannen en optimaliseren. Onder een 32 bits platform kan je max. 3 gigabyte werkgeheugen gebruiken. Vista staat overigens niet bekend als een snelle os
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou moeten ervaren hoe traag deze OS is, wat ik al vertelde, te traag voor een simpel Internetspelletje.
Hoe kan ik nagaan hoeveel intern werkgeheugen er is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de eigenschappen van je systeem staat het vermeld hoeveel intern geheugen er is. En helaas heb ik al wat Vista pc'tjes gezien die tergend langzaam zijn. Je bent geen uitzondering.
Autoruns van Microsoft downloaden (gratis) en programma's die tijdens het opstarten of aanloggen automatisch starten uitzetten.