Mijn Windows Explorer loopt telkens vast wanneer ik een bepaalde map open.

Telkens wanneer ik een bepaalde map open (de map; Computer/DATA/films) loopt Windows Explorer vast, ik gebruikt vista.
Er staat dan bovenin ''(reageert niet')'' als ik dan vervolgens op kruisje klik, dan staat er Windows Explorer werkt niet meer, dan krijg ik de opties; Wachten tot het programma reageert, het programma opnieuw opstarten, en het programma sluiten.
Bij elke optie die ik kies gebeurt er het volgende; mijn taakbalk en bureaublad verdwijnen, en die kan ik alleen weer laten verschijnen door de PC opnieuw op te starten of in slaapstand te zetten.

Heeft er iemand enig idee hoe ik weer normaal in die map kan komen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik vermoed dat die map vrij groot is en dan wil windows nog wel eens moeite hebben. Wat betreft het "verdwijnen" van je bureaublad: gebruik de toetscombinatie ctrl + alt + shift. In het tabblad toepassingen klik op nieuwe taak. typ hier: explorer.exe
De hele gebruikersomgeving( taakbalk, bureaublad iconen etc) wordt dan weer opnieuw opgebouwd zonder dat je opnieuw hoeft op te starten.
Geen direct antwoord op je vraag maar wel een oplossing voor een bijkomend probleem.
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens in de logboeken van Vista mogelijk kun je je probleem hier vinden.

Typ eventvwr.msc in de zoekbalk om de evenementviewer (zo heet dat ding) te openen.

In het dialoogvenster dat volgt, navigeert u vervolgens naar Windows-logboeken.
Zoals u kunt zien, zijn de Windows-logboeken verdeeld in diverse categorieën. Om ongeoorloofd gebruikt te achterhalen, volstaat het om de categorie Systeem te selecteren. In het middelste kaderstuk verschijnen dan de datum en uur dat de computer gebruikt werd.

Het enige wat u nu nog moet weten is, of je op dat moment afwezig was (duh!). Als blijkt dat de computer gebruikt werd tijdens je afwezigheid is het een peulschil om te achterhalen welke toepassingen werden gestart. Navigeer naar de categorie Toepassingen (!) en … ja hoor!

Wat er geschreven, gemaild of verteld werd vindt u niet terug in de logboeken, maar daar heb je uiteraard andere programma’s voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je ik had hetzelfde probleem tot in de map computer keek bij windows toen waren er echt heel veel programma's van Windows die ik niet gebruikte dus had ik die weggehaald. Uiteindelijk bleek dat toen ik een map weer opende dat het veel sneller ging!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan van alles zijn, waarschijnlijk is er iets corrupt in deze map.
Map te groot lijkt me ster, ik heb hier een map (windows 7 weliswaar) met foto's en die is inmiddels bijna 100 GB groot en opent zonder probleem.

Weet je nog wanneer dit probleem voor het eerst is opgetreden? Heb je toen een film gedownload en is er vanaf dit moment het probleem?

Controleer eerst je harde schijf want het kan natuurlijk ook simpelweg een defect sector op je schijf zijn.
KLik op de windows knop linksonderin je beeld, of druk op de Windows toets op je toetsenbord, klik op computer. Klik vervolgens met rechts op de schijf (niet de map, maar de hele schijf! Dat zou C of D moeten zijn, in jouw geval heet de schijf DATA dus daar met rechts op klikken), eigenschappen, tabblad extra en dan op nu controleren, zet meteen het 2e vinkje aan en klik op start. Dit kan even duren dus heb geduld. Krijg je veel fouten dan is de schijf helaas aan vervanging toe, een schijf gaat in de regel 3 jaar mee maar dat kan ook (veel) korter of (veel) langer zijn). Kost gelukkig niet de wereld maar stel al je data veilig!

Als er geen rare dingen uitkomen even systeemherstel uitvoeren en je systeem terug zetten naar een datum waarvan je zeker weet dat je nog in die map kon, wellicht lost dit het probleem op.
Klik op de Windows toets linksonderin je taakbalk of druk op de windows toets op je toetsenbord, typ meteen systeemherstel en kies dan 'deze computer naar een eerdere toestand herstellen' en volg de instructies.