op overloop hangt lamp met schakelaar boven en beneden, als 1 v.d. schakelaars verkeerd´staat kan ie niet aangezet worden? hoe kan dit?

bijv boven is ie voor het laatst uitgezet dan moet ie ook boven aan gezet worden voordat je hem beneden weer uit kunt zetten, want staat ie boven uit dan kan ie niet beneden aan gezet worden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
5.4K

Het beste antwoord

Dit hoort een hotelschakeling te zijn... Een van de draden zal kapot zijn... Wat je beschrijft laat zien dat daar een draad van stuk is... even opnieuw aansluiten en dan werkt hij weer zoals het moet... En dat is, bij het omzetten van een van de twee schakelaars moet meteen het licht gaan branden...

Toegevoegd op 27-04-2009 23:26:50
zie elders op het net voor plaatje van "hotelschakelaar"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je moet op beide punten een wisselschakelaar zetten. Elke wisselschakelaar heeft twee zwarte draden (fase) en een rode draad (nul). Die moet je goed aansluiten.

Toegevoegd op 27-04-2009 23:28:52
Wisselschakeling wordt ook wel hotelschakeling genoemd (hoewel de hotelschakeling weer net iets anders is).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo zou het moeten zijn waarvoor +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dankjewel!
Djools heeft het goed uitgelegd.
Wat er aan de hand kan zijn is dat:
1) in een schakelaar is een draadje los gaan zitten
2) iemand heeft de oorspronkelijke schakelaars vervangen door enkelvoudige schakelaars
3) er is nooit van een hotelschakeling sprake geweest
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om te beginnen heb je 2 hotelschakelaars nodig.
Deze kenmerken zich door 2 schakeldraad (zwart) uitgangen. Je zult dus door je bestaande leiding een extra schakeldraad moeten trekken. Hieronder een schematische weergave van een enkelvoudige schakeling (1) en een hotelschakeling (2) br=bruin, bl=blauw, zw-zwart o= schakelaar, (X)=lamp (1) zw o-----------(X) br / | ----o | | o | | bl | --------------------- (2) zw o-----------o br / \ ----o o---(X) zw | o-----------o | | bl | ------------------------------
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allemaal goede antwoorden, nog één toevoeging:
Je hebt dit effect ook als de wisseldraden verkeerd om zijn aangesloten bij één van de schakelaars. Even mee experimenteren, met in achtname van de veiligheid, uietraard.
AWM
15 jaar geleden
bij iedereen die ik ken is dit zo, hebben ze dan allemaal een fout in het systeem.?

grtz
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zwarte draad die direct naar de lamp gaat moet op de faseingang van de wisselschakelaar zijn aangesloten (meestal aangeduid met een rode kleur)