Als bij een gastoevoer storing het gas niet meer aan de huizen wordt geleverd, levert dat dan gevaar op bij hervatting toevoer van het gas ?

In verband met bijvoorbeeld waakvlammen die niet meer aan zijn en het gas dus ongehinderd de huizen in stroomt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

Er is in feite 1 soort storing die gevaar kan opleveren.
Nl als er zuurstof in de gasleidingen zelf komt (of gewoon lucht.). Kan bij een breuk in een (hoofd)gas leiding in een straat.
Dan kan bij het weer aansteken van het gas een terugslag en explosie in de gasleidingen ontstaan.
Niet voor niets schreef al een ander dat dan het gasbedrijf de leidingen komt onluchten.

Een oud fornuis (of ander gas apparaat) zou ook problemen kunnen opleveren als je de gaskraan laat openstaan. Nl als die geen automatische afsluiter heeft als ie koud wordt (zie verhaal over waakvlammen en de beveiliging daarop)
Als de storing dan opgeheven is komt er gas vrij en dus explosie gevaar. Veel van deze apparaten zullen er niet meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, als een waakvlam langer dan een paar seconden tot maximaal enkele tientallen seconden uit is, zal het bimetaal afkoelen. Daardoor wordt de gastoevoer vanzelf afgesloten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, dat levert geen gevaar op. De waakvlam wordt bewaakt met behulp van een thermokoppeling. Zodra deze geen signaal afgeeft dat er warmte is van de waakvlam, wordt de gasklep van de waakvlam gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het gas afgesloten is geweest komt er iemand van het gasbedrijf om de leidingen te ontluchten totdat er weer volop gas is in de leidingen