Kun je twee krielkipjes gewoon in je achtertuin houden (omheind)?

Ik heb een kleine achtertuin, die wel helemaal omgeven is door schutting. Kan ik hier twee krielkipjes houden. En zo ja, hoeft daar geen haan bij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Antwoorden (6)

Bijna alle krielkipjes kunnen heel goed vliegen!
Komt bij dat kippen de hele tuin op z'n kop gooien , zeker in het voorjaar kan je er veel schade van hebben.
Alle groene puntjes die in het voorjaar boven komen zijn voor de kippen.
Er zitten dus nogal nadelen aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie nu pas over die haan, nee die hoeft er niet bij, hennen kunnen zonder haan .(buren ook liever)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dat graafwerk van de kippen helemaal geen nadeel mmaar eerder een voordeel,sinds ik kipen in de borders heb lopen hoef ik geen onkruid meer te wieden.
heb ook 2 kippen gehad vanaf dat ze klein kuikentje waren(die later toen ze in hun pubertijd kwamen hanen bleken te zijn dus weg moesten voor de buren) ik had een hok voor ´s nachts, en overdag scharrelden ze lekker in de tuin en liepen de hele dag achter me aan. heel gezellige dieren. alleen ze ploegen je hele tuin om. ze graven! en ze vlogen bij mij over de schutting naar de buren, maar kwamen ook weer terug als ik ze riep. voor en nadelen dus. maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan prima,maar denk erom, ze maken een puinhoop van je tuin!
Ze pikken, scharrelen, graven dat het een lieve lust is.
En vwb de haan, de buren zouden daar hinder van kunnen ondervinden: ze kunnen aardig wat lawaai maken met hun gekraai!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De buren van mijn (stokdove...) vader hebben krielkippen in hun achtertuin - ze hebben de halve tuin afgezet, zodat ze een kippentuin en een (zeg maar...)barbecue-tuin hebben, waar wél van alles groeit. Maar die kippen zijn best luidruchtig - ze tokken met langgerekte tòòòòòòòkken, en de hele buurt wordt ook op de hoogte gesteld van het feit, dat er weer een ei gelegd wordt.
Ik vind het wel een gezellig, landelijk geluid, als ik de tuin van mijn vader aan het doen ben.
Maar ik zou je toch willen aanraden : bespreek je plannen even met je direkte buren. Als je krielen er eenmaal zijn, is het natuurlijk heel naar, als ze omwille van de lieve vrede met de buren weer weg zouden moeten, want zo'n burenruzie over overlast door geluid kan héél hoog oplopen, t/m de politie aan de deur aan toe, en daar zit je natuurlijk niet op te wachten...
Als je ze van je plannen op de hoogte hebt gesteld, kunnen ze niet later gaan zeuren dat ze last hebben van de kippen. Maar vooral als één van je buren wisseldiensten heeft, en dus moet slapen als de kippen wakker zijn, zou je anders echt problemen kunnen krijgen..
Overigens hoef je geen haan erbij te nemen, maar dat had je hierboven al gelezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon doen ,door de slagpennen af te knippen zorg je ervoor dat ze niet wegvliegen,ze houden je tuin praktisch vrij van onkruid en insecten,ze legen weliswaar kleine maar toch lekkere eieren,zijn gezellig en de haan kun je weglaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krielkippen kunnen vliegen of fladderen dus ze zullen wel de schutting over proberen te komen. Snachts gaan ze graag "op stok" en doen dat het liefs op een beschutte tak in een boom. Een gewone schutting zal de kippetjes dus niet binnenhouden. Kippen nemen ook graag een stofbad in droge grond of zand en graven daarvoor kuilen in je tuin, of je het wilt of niet. Een haan is niet perse nodig tenzij je kuikens wilt hebben natuurlijk. Hanen maken ook veel meer lawaai dan kippen en ik weet niet of jij en je buren hier op zitten te wachten. Hanen kunnen namelijk geen klok kijken en kukelen vaak midden in de nacht.