Kunnen dromen een voorspellend karakter hebben?

Soms lijkt het dat gebeurtenissen in het echt al eerder in een droom zijn voorgekomen.
Deja vu? Voorspellend?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja ik denk dat zulk soort dingen mogelijk zijn. Vaak voel je de spanning al in de lucht hangen nog voordat er iets gebeurd is. Vaak zijn nachtmerries voor mij een teken dat ik op moet passen met wat gaat komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, dat kan niet, dat is een illusie.
AWM
15 jaar geleden
Ik ben van mening dat het toeval is. Vaak heb je iets gedroomd en dan gebeurt er die dag iets wat lijkt op je droom en daardoor herinner je je die droom pas. Maar ik denk dat je zulk soort dingen gewoon met statistiek kunt verklaren. Een mens droomt van alles, en soms gebeurt er gewoon toevallig iets wat je daarvoor gedroomt hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien wel, bijvoorbeeld als je een gesprek hebt met iemand en er later op terug komt. Je hebt tijdens je dromen alle tijd om alles op een rijtje te zetten en dat kan de verhelderend werken en je kan daar iets van terug zien in de toekomst. Desondanks denk ik dat het meestal toeval is. Al herken zelf ook af en toe dat bepaalde zaken in je dromen komen die al eerder of in de toekomst tegen komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daarbij komt het fenomeen deja vue, wat te verklaren is door het feit dat je hoofd beelden uit je ogen moet verwerken. En soms loopt je besef van die beelden niet gelijk met je verwerking, waardoor je het deja vue effect krijgt; Ik heb dit eerder gezien / gedaan / ..
Gewoon asynchroon lopen van verwerkingsprocessen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dromen kun je vergelijken met een horoscoop, iedereen vindt er wel iets in, als men later een gebeurtenis meemaakt wordt dat nog al snel gekoppeld aan de inhoud van de droom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk het wel. Maar dat betekent niet dat de dromer dan ook helderziend is of een boodschap van geesten krijgt of iets dergelijks.

In je dromen verwerk je indrukken die je overdag hebt opgedaan. Dan kan het ook best gebeuren dat je in je dromen verbanden legt die je overdag niet bewust opmerkt. Dan kun je dus ook dromen over het gevolg van bepaalde dingen die je overdag niet hebt opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms gaan dromen over je grootste angst, soms over je liefste wens. Maar een voorspellende droom.. het zou in ieder geval best handig zijn