Waarom zetten ze bij weersverwachting altijd de maximale temperatuur als temperatuur van die dag?

Bijv, voor een bepaalde dag (bijv. donderdag) is de minimum temperatuur 17 graden, de maximum temperatuur 24 graden.
Dan wordt er neergezet bij de weersverwachting: donderdag 24 graden.

Maar kunnen ze niet beter het midden nemen, of als ze dan willen kiezen, de laagste temperatuur? Dan kan het weer alleen maar tegenvallen :)
(behalve dan natuurlijk bij gevallen van 30+ graden waarbij de meeste mensen het liever lager hebben, maar okee).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Het is een kwestie van marketing, mensen blijven niet hangen bij een zender of site die lage waarden geeft; ze willen hun eigen optimisme bevestigd zien en zullen switchen naar een positiever weerbericht.
Een dergelijk fenomeen tref je aan bij mensen die bij een slechte horoscoop naar een ander blad grijpen waar een positievere horoscoop in staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat het weer altijd zo positief mogelijk wordt gebracht. Met name Piet Paulusma is daar goed in. Als het overdag max 20 graden wordt, spreekt hij al over fantastisch "barbecueweer".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een max. en min. themperatuur heb ik het al moeilijk.
Want dat zijn al gemiddelden, het kan dus nog wat hoger zijn of wat lager, wat wordt het dan?
Beter was dat ze een themperatuur voor de ochtend zouden geven en voor de middag.
Dan wist je beter waar je aan toe bent.
Als het winter is wil ik echt wel graag weten wat de max. themperatuur zal worden.
Is dat 1 graad onder of boven nul!
Oftewel, is het glad of dooit het.
Bij een gemiddelde themperatuur weet je dat niet.
Mee of tegen vallen kan het nog altijd, het weer voorspellen zal nooit beter worden dan nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal valt het weer in werkelijkheid tegen, omdat de weermannen en vrouwen het ons te positief voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biertje is dat wel zo? Het is toch ook vaak andersom?
Wij Nederlanders zijn gewend om altijd te zeuren, afgelopen week was het weer te warm, komende week weer te koud of te nat, worden we ziek dan komt het van dat rot weer enz. In ons land is het 94 % van de tijd droog weer. Maar de meesten van ons onthouden alleen maar het slechte weer. Het afgelopen voorjaar was extreem mooi weer, wie weet het nog?
Minimum- en maximumtemperaturen worden op een verschillend moment van de dag gemeten.

Minimumtemperatuur:
De laagste waarde die de temperatuur aanneemt in de nanacht of vroege ochtend.
De temperatuur wordt gemeten op 1,50m hoogte; vlak bij de grond kan het enkele graden kouder zijn, vooral bij helder en windstil weer.

Maximumtemperatuur:
De hoogste waarde die de temperatuur 's middags bereikt.
De maximumtemperatuur valt gewoonlijk om 15 uur wintertijd en om 16 of 17 uur zomertijd. De temperatuur wordt gemeten op 1,50m hoogte; vlak bij de grond is de maximumtemperatuur gewoonlijk hoger, vooral bij zonnig en windstil weer.