Wordt lijm echt van kippenbotjes gemaakt?

Klopt het dat lijm van kippenbotjes gemaakt wordt? En geldt dat voor alle soorten lijm?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Bepaalde lijmsoorten bevatten collageen dat gewonnen wordt uit botten. Het collageen is in botten ook het bindmiddel. Dit type lijm plakt vooral papier.

Maar er zijn veel lijmsoorten voor verschillende toepassingen. Je kunt dus niet zeggen dat alle lijm uit botten wordt gewonnen.

Toegevoegd op 28-06-2009 17:45:09
Tegenwoordig wordt veel lijm ook synthetisch nagemaakt. Ik denk dat lijm die uit botten wordt gewonnen (beenderlijm) minder makkelijk te verkrijgen is dan synthetische lijm. Dat was vroeger natuurlijk anders.

Volgens mij bestaat de lijm "Velpon" nog uit collageen. Dat kan uit kippenbotten zijn, maar ook uit botten van andere dieren.

Toegevoegd op 28-06-2009 17:49:30
Ik heb er ook nog wat fora op nageslagen en volgens mij wordt beenderlijm vooral gebruikt door instrumentenbouwers. Je mag er van uit gaan dat de gangbare lijmen die je nu koopt allemaal synthetisch zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, vroeger was dat wel gebruik, maar niet speciaal gemaakt van kippenbotten.
Nog enkele specialistische dierenlijmen zijn in zwang:
Huiden- en hoevenlijm bij houtbewerkers en lijm van konijnenvellen voor kunstschilders als primer.
AWM
14 jaar geleden
beste lijmen zijn tweekompenten lijmen, vrijwel altijd polyurethaan. Er zijn varianten waarmee vliegtuig-componenten aan elkaar zijn gelijmd. De laatste Fokkers waren vrijwel geheel gelijmd. Eenkomponentlijmen bevatten bijna altijd acrylnitril, voor zover ik weet de oude bison-kit en velpon. Voor eenvoudige toepassingen kan je kippebotljes-lijm (idd obv collageen) gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zo veel soorten lijm, dat is niet te tellen zo veel... Er is lijn dat staal aan staal lijmt... Er is lijm voor elk soort van toepassing... Daarvan is er één soort om papier, karton en dergelijke te lijmen, dat is van beenderen als grondstof gemaakt...

Ja, lijm wordt echt van kippenbotjes gemaakt, maar er zijn tig andere soorten die niet van kippenbotjes gemaakt worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor... niet alleen van kippenbotten... er zijn ook lijmsoorten die worden gemaakt van collageen uit runder- en varkensbotten... wist je dat bankbiljetten worden verstevigd met een soort varkensbeenderlijm?
Voordat synthetische lijmsoorten ontdekt waren, werd Arabische gom gebruikt als lijm, bijvoorbeeld voor postzegels. Ook de plakrand op enveloppen bestaat veelal uit Arabische gom... dat is een harsachtige gom die vrijkomt als de schors van de gomboom is beschadigd... die boom groeit in Soedan en Senegal...

volgens wikipedie bestaan er talloze lijmsoorten. Een aantal groepen zijn:

anorganische lijm, zoals waterglas, bevat geen koolstof
dierlijke lijm, (beenderlijm, vislijm) bestaande uit colloïdale eiwitten verkregen door het langdurig koken van dierlijk bindweefsel (pezen, hoeven). Dit waren de eerste soorten lijm.
houtlijm, een emulsie van plasticpartikeltjes in water
metaallijm, metaal kan met zeer veel verschillende soorten lijm aan elkaar worden bevestigd. Mede om deze reden wordt het begrip metaallijm niet vaak gebruikt. Enkele veel toegepaste metaallijmen zijn: PU-lijm, Acrylaatlijm, Cyanoacrylaat lijm en Epoxylijm.
lijm op basis van synthetische rubbers
plantaardige lijmen, vaak op basis van gom en koolhydraten
epoxylijm, van kunsthars met als tweede component een verharder
smeltlijmen die bestaan uit gesmolten plastics
knutsellijm bestaand uit in vluchtige oplosmiddelen opgeloste plastics
secondelijm, vooral gemaakt van cyanoacrylaten
Deze indeling is niet de enig mogelijke; lijmen kunnen op veel manieren worden ingedeeld. Zo zijn er indelingen naar herkomst, naar chemische structuur, naar het te lijmen materiaal, of naar oplosmiddel