Vlees eten kan je daar de ziekte Alzheimer van krijgen?

ik denk dat er een verband kan bestaan, omdat de gekken koeienziekte de zelfde verschijnselen vertoont in een versneld tempo. Er wordt wel gezocht naar een geneesmiddel, maar bijna niet naar de oorzaak.

mooie antwoorden bedankt. Ik ben een denker, een mens neemt kennis op, ik was van mening dat met het ouder worden de mens geleerd heeft wijsheid een groot goed! dat de hersenen in volume zou moeten
toenemen, we kennen het gezegde de oude wijze. Het is bizar dat de mens zijn verstand kan verliezen. De ziekte van pick Alzheimer op jongere leeftijd neemt gestaag toe.
In India waar een groot deel van de bevolking vegetarisch is komt de ziekte praktisch niet voor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja dat kan, door prionen... Prionen zijn eiwitmoleculen, zeg maar die precies hetzelfde zijn als andere maar alleen in vorm verschillen... Normaal zijn ze schroefvormig, maar prionen zijn wwwww-vormig...
En ze zijn heel resistent voor hitte en andere chemische reacties... En het zijn biologische mijnen... Ze overleven heel goed in de natuur en eenmaal in voldoende mate in de mens, kan het leiden tot niet altzheimer, maar Jacob-Kreutzfeld disease... of gekkekoeien ziekte, ookwel kuru genaamd in Indonesië...
Wat er gebeurd als je daardoor besmet bent is dat de prionen gewoon zijn werk doen als andere eiwitten waaraan ze chemisch gelijk zijn, maar soms exploderen... Ze steken de andere eiwitten aan om ook de wwwww-vorm aan te nemen, bijna gepaard gaande met een explosie... En er ontstaan gaten in je hersenweefsel...
Hoe meer weefsel dat je verliest hoe erger dat het met je gaat... En ik verzeker je dat het een wereldwijd probleem zal worden, want het wordt in de doofpot gestopt... Ik heb een dorpslid gekend dat daaraan gestorven is, en het werd in de media NIET bekend gemaakt... Het lichaam mocht niet begraven worden, maar moest naar Son, naar Rendac, dat is de chemische destructor, waar het op superheet vuur verbrand moest worden op last van de een of andere geheime organisatie... De prionen namelijk moeten op 3000° celcius (of wat lager wellicht) verbrand worden om ze te vernietigen...

Dit is in mijn ogen veel en VEEL ernstiger dan een griepje uit Mexico...
Er is geen geneesmiddel en geen oplossing voor dit probleem... En prionen zijn dus menselijke mijnen die duizenden jaren kunnen overleven voordat ze ontploffen in JOU...

Toegevoegd op 27-05-2009 19:32:05
Dit is de enige reden voor mij om NOOIT meer vlees te eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wie weet. Maar tot nu toe weten ze wel al dat erfelijkheid en leeftijd heel belangrijke factoren zijn:
"De belangrijkste risicofactor voor het krijgen van de ziekte van Alzheimer is de leeftijd. Daarnaast is de kans ook iets verhoogd voor mensen die een eerstegraads familielid hebben die de ziekte heeft."

Ik geloof trouwens niet dat ze niet zoeken naar de oorzaak, want vaak ligt in het vinden van de oorzaak ook het uiteindelijke geneesmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix haalt er nu wel heel wat bij (klok en klepel?)

Prionen zijn deeltjes die zijn ontstaan uit eiwitten die voorkomen in de hersenen. Een eiwit heeft een specifieke vorm en bij de afbraak van een eiwit zijn stoffen aanwezig die enzymenen worden genoemd. Een type enzym werkt altijd zeer specifiek op een bepaalde vorm van een molecuul. Nu kunnen bepaalde eiwitten in de hersenen van vorm veranderen (ik snap niets van wat Xinix bedoelt met een wwwww vorm), maar in ieder geval is een prion zo abnormaal opgevouwen dat het afbrekend enzym dit deeltje niet meer kan afbreken. De prionen kunnen zo ophopen. Het vervelende van de prionen is dat ze de zorgen dat normaal gevormde eiwitten zich ook gaan vervormen. De zenuwcellen waarin deze eiwitten zitten kunnen doodgaan en dit kan allerlei neurologische reacties tot gevolg hebben.

De ziektebeelden die daarbij horen zijn Gekke Koeienziekte (wetenschappelijke naam is BSE), het bij mensen ook bekende Creutzfeldt Jakob en bij schapen "Scrape".

Doordat de prionen niet snel kapot gaan (ook niet door verhitting) is er mogelijk een verband met prionenziekten bij mensen en bijv. Gekke Koeienziekte als het vlees van zo'n zieke koe wordt geconsumeerd. Dit is echter nog niet helemaal bewezen. Een prion zelf is niet zo heel infectueus. Het zou zich eerst via de darm (na consumptie) via de bloedbaan ín zenuw of lymfeweefsel moeten komen om daar bestaande eiwitten te "infecteren". Maar in 1994 was er opeens een epedemie van BSE die waarschijnlijk diervoer hadden gekregen waarin diermeel aanwezig was van met BSE besmette koeien.

Daarnaast zou het koeieprion (BSE) dan moeten overgaan in het mensenprion (Creutzfeldt Jakob). Dat is aannemelijk, maar nog niet bewezen. Tegenwoordig is de productie van diermeel gewijzigd zodat de kans op herhaling klein is.

Er is echter geen verband met Alzheimer. Dit is ook een ziekte waarbij het centrale zenuwstelsel is betrokken, maar dit komt niet door prionen. In tegenstelling tot Kreuzfeld Jacob, waarbij de tot prion geworden eiwitten niet worden afgebroken en zich opstapelen worden er bij Alzheimer bepaalde (andere) eiwitten in hersenen te veel afgebroken. De afbraakproducten van deze eiwitten zorgen simpel gezegd voor klontering en het neerslaan van de afbraakproducten buiten de cel (plaques genoemd).

Symptomen van Alzheimer zijn met name geheugenverlies. Symtomen van Creutzfeld Jacob zijn divers, zoals hoofdpijn en later mototische uitval.